Құтадғу білік» (Құтты білік) — Жүсіп Баласағұни (Баласағұн) шығарған дидактикалық поэма.
Бұл көне түркі тілінде жазылған, түркі тектес халықтардың ортақ қазынасы.
Көптеген зерттеушілер бұл поэманы саясат, мемлекет басқару, әскери іс жөніндегі философиялық трактат деп жүр. Шындығында да, бұл жалаң әдеби дүние емес. Бұл бүтін бір тарихи кезеңнің мінез құлқын бойына сіңірген, қоғамдық саяси, әлеуметтік бітімі қанық, моральдық этикалық, рухани қазынамыздың негізі, арқау боларлық дүние. Ондағы бүгінгі тілімізге, ой толғамымызға төркіндес, етене жақын орамдарды көргенде, қазақ әдебиетінің солармен тікелей сабақтаса жалғасқан дидактикалық поэзия мен шешендік сөздердің, билердің орағытып, ой тастайтын кең тынысты толғамдарының дәстүрлі бірлігі «мен мұндалап» тұрады. Жүсіп Баласағұнның мемлекетті басқару қағидалары мен принциптерін, елге билік жүргізудің ережелері мен тәртібін, қоғам мүшелерінің мінез-құлық және әдеп-ғұрып нормаларын жыр еткен этикалық-дидактикалық мазмұндағы көркем туындысы.
Жүсіп Баласағұни «Құтты білікті» 1069—1070 жж. Баласағұн қаласында бастап, он сегіз айдың ішінде Қашқар қаласында аяқтаған. Қоғамдық әлеуметтік мәні терең, халықтың моральдық этикалық бағдарламасы іспеттес бұл еңбегін Қарахан мемлекетінің сол кездегі билеушісі Табғаш Арслан хан Боғратегінге тарту еткен. Түркі халықтарының тарихында бұл кезең исламның ресми қабылдауымен ерекшеленеді. [1]Құтадғу Біліг [2]– Жүсіп Баласағұнидың еңбегі. Түркия ғалымдары 1942–43 ж. «Құтадғу Білігтің» үш нұсқасын да Стамбұлдан үш томдық кітап етіп шығарды. Дастанды зерттеу ісіне, әсіресе, түркі ғалымдары Р.Р.Арат, М.Ф.Кепрюлд және А.Дильгар, т.б. көп еңбек сіңірді. «Құтадғу Біліг» дастаны орта ғ-ларда бүкіл түркі әлеміне түсінікті болған Қарахан әулеті мемлекеті түріктерінің тілінде жазылған.
Сохранение дефицита и уравнительной системы распределения вели к росту социальной апатии, моральному разложению общества. Все это усугублялось ростом привилегий многочисленного партийно-государственного слоя «управляющих», усилением коррупции и казнокрадства.
В то же время значительная часть общества жила полноценной духовной жизнью. Четко проявлялась устойчивая тенденция к инакомыслию. Новым явлением с середины 1960-х гг. в стране стало легальное движение диссидентов (от лат. — несогласные или инакомыслящие). Внутри него выделялись течения, идейно близкие тем, что наблюдались в России XIX века, — славянофилам, западникам, социалистам. Особое место в диссидентском движении занимали активисты национальных (украинского, крымских татар, литовского и др.) движений и религиозных (христианского, мусульманского, иудейского) течений.
В ряде случаев представители направлений разного идеологического толка выступали с совместными акциями. Так, в 1970 г. был создан Комитет защиты прав человека, куда вошли столь разные по взглядам личности, как академик А.Д. Сахаров, писатель А.И. Солженицын и член-корреспондент АН СССР И.Р. Шафаревич. 30 октября 1974 г. десятки политзаключенных впервые отметили День политзаключенного, объявив голодовку протеста против политических репрессий. С 1992 г. эта дата отмечается как День памяти жертв политических репрессий.
Смерть Брежнева в ноябре 1982 г. и приход к власти Ю.В. Андропова пробудили в обществе надежды на возможные изменения жизни к лучшему. Андропов, бывший до того 15 лет главой КГБ, признавал необходимость модернизации экономической и политической системы «реального социализма», однако при сохранении и усилении контроля КПСС и КГБ над населением.
Смерть Андропова в феврале 1984 г. и приход к власти тяжело больного К.У. Черненко, которому было уже 73 года, заморозили намечанные реформы.