Система виховання у Римі склалася в VI- І ст. до н. е. Соціально-класове розшарування населення країни (рабовласники, вільне привілейоване населення - патриції та вершники, бідне населення - плебеї) позначилося й на системі виховання: для дітей бідноти тут існували елементарні приватні й платні школи (читання, письмо, лічба); для дітей привілейованих верств - граматичні школи, в яких вони вивчали граматику, латинську і грецьку мови, риторику, елементи історії та літератури. У школах обох типів навчалися тільки хлопчики. В останні століття республіканського Риму діяли школи риторів, у яких діти знаті готувалися до державної діяльності, вивчали риторику, філософію, правознавство, грецьку мову, математику, музику. Навчання в школах було платним.
У середині І ст. до н. е. платні граматичні та риторські школи було перетворено на державні. Якщо в Давній Грец галася тенденція переходу від державного виховання до приватного, то в Римі відбувався зворотний процес. Імперія, яка надто розрослася територіально, потребувала величезної кількості відданих їй чиновників. Завдання їх підготовки постали перед школами вищого типу - граматичною і риторичною. Елементарна школа тепер повинна була виховувати вірнопідданих громадян. Учителі, ставши службовцями, отримували державну платню.
Деятельность братьев-монахов Кирилла и Мефодия развитию глаголицы (до кириллицы) и вообще литературы на Руси переводам книг с греческого языка, и соответственно, на Руси появились богослужебные книги.
Что еще? Все, кто дорабатывал кириллицу брали за основу письменность, которая была создана Кириллом и Мефодием.
А вообще Кирилл (или Константин) Философ (его прозвище) и Мефодий (Михаил) братья из Салоников (тогда он назывался Солнуни). Они считаются создателями старославянской азбуки, церковнославянского языка, а также канонизированы как христианские проповедники.
Братья считаются святыми повсеместно и на Востоке, и на Западе.
А еще они были миссионеры. Им удалось совершить Хазарскую миссию в 860 году, чтобе убедить хазарского кагана принять христианство. И пока Кирилл был в Корсуни (сейчас это Херсонес) он изучил еврейский язык, самаритянское письмо и русское письмо. И он убедил кагана (в отличии от имама и раввина), но вера осталась у кагана таже.
Также братья совершили Моравскую миссию и Римскую поездку. В Моравскую миссию они отправились в качестве учителей из Константинополя. Там они составили славянскую азбуку и перевели на основные богослужебные книги с греческого языка на болгарский язык, обучали славян и вели богослужения, и участвовали в крещении Болгарии.
В рамках Римской поездки они обвинились в ереси и за этим и ехали в Рим, потому что их вызвали.