Дуэль в «Княжне Мери» не похожа ни на какую другую в русской литературе, потому что этот трагический решения ссоры обычно исключает любое коварство и отличается безупречной честностью участников. Здесь же в основе поединка – подлый сговор Грушницкого с неким драгунским капитаном. Последний, конечно, не помышляет о страшном исходе дела, его цель – позабавиться, представив Печорина трусом и опозорив, но это не уменьшает вины. Грушницкий глуп: он доверился самоуверенному и безответственному человеку.
В начале дуэли капитан убежден, что события будут разворачиваться по его плану:
«Мы давно уж вас ожидаем», - говорит он с иронической улыбкой Вернеру и Печорину, намекая на их опоздание. А ведь герои прибыли вовремя! Вместо того чтобы примирить участников поединка, капитан пытается усилить конфликт.Надо также отметить мужество Печорина. Смертельно рискуя, он держится уверенно. Успевает заметить даже красоту пейзажа. И без того жестокие условия дуэли герой усложняет, продолжая испытывать не только Грушницкого, но и себя, а еще заранее освобождаясь от грядущих мук совести. По жребию юнкеру выпадает стрелять первому. Тут наконец Грушницкий понимает истинный смысл всех предыдущих фраз соперника. Юнкер опозорен. Вот куда привел его неправедный путь. Смелость драгунского капитана тут же сменяется растерянностью. Он бросает «истинного друга» в самый трудный момент, предает, уходя от ответственности.
(Вывод: Печорин, был совсем не готов к дуэли, скорее он просто не хотел кровопролития,Грущинский тоже не хотел дуэли, но вел себя так, будто ничего не боится и попытался обвинить Печорина в позоре)
Видатним персько-таджицьким поетом-гуманістом був Омар Хайям (бл. 1048 — після 1122). Він вважається неперевершеним майстром рубаї.
Як відомо, рубаї — це чотиривірш, як правило, філософського змісту. Рубаї — викінчений мініатюрний віршований твір, що виражає певну думку, підкреслену в останньому рядку строфи.
До нашого часу дійшло близько двох тисяч чотиривіршів, авторство яких приписується Омару Хайяму. Саме в цих творах розкривається духовний світ поета — сміливої, розумної, допитливої людини, що жила інтересами свого часу. Його поезія — пристрасний заклик до свободи особистості. У довершеній лаконічній формі Хайям міг висловити глибоку думку, відобразити складні людські почуття. У своїх поезіях поет уславлює людяність, духовність, незалежність. Ідеал Хайяма — вільна особистість і чистині душею, світлим розумом, життєрадісна й доброзичлива, духовно розкріпачена, мудра й життєрадісна. Він підкреслює, що людські чім нити не залежать під соціального стану: "Шукай людину скрізь: на бідному постої, У закутку нужди і в пишному покої". Поет критикує бездуховність, що робить життя пустим і нікчемним. "Хіба не дивно, що пани чиновні Самим собі нудні, хоч горді зовні". О. Хайям переконаний, що людина це складний світ, у якому є високе й нице, добре і зле. "Ми сонце щастя й горя океан. Ми справедливість любим і обман. Злі іі добрі ми, довершені й нікчемні, Іржаве дзеркало й Джемшидів жбан". Поет закликає: "Розумним і твердим у цьому світі будь!" і пропагує радість життя як єдину втіху: "Будь там, де п'ють вино, Де і красуні й квіти!" У своїх рубаї поет розкриває ті філософські питання, що турбують його душу: життя і смерть, пошуки свого місця у житті, сенсу буття: "Мене всі недруги філософом зовуть. Бог свідок, що обрав собі я іншу путь. Прийшовши з безвісті у цю долину горя, Принаймні знаю я, ким сам хочу я буть". Та разом з тим його огортає смуток, коли він бачить становище освічених людей у суспільстві: "Оскільки мудрому наш вік ціни не знає, Усі плоди його недоум пожинає. Неси ж мені того, що розум відбирає, І, може, й нас тоді цей вік не занедбає".