ТЕМА. Айзек Азімов. «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини
Завдання:
знати основні відомості про життя та творчість письменника;
розповідати про ключові події сюжету твору;
розкривати актуальні теми й проблеми в прочитаному творі;
характеризувати образ Джорджа Плейтена - головного героя.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Особистість письменника
Айзек Азімов (1920 -1992) - відомий американський письменник-фантаст, популяризатор науки.
Місце народження: м. Петровичі (Білорусь).
Громадянство: громадянин США.
Володіння мовами: ідиш, англійська.
Освіта: Колумбійський університет.
Фах: біохімік, доктор наук, викладач Колумбійського та Гарвардського університетів, мав 14 почесних наукових ступенів і відзнак різних університетів світу
Військова служба: військово-морський флот (Філадельфія).
Теми творів
Створення і використання роботів Розселення людей у космосі, освоєння ближніх планет, вихід за межі Галактики. Небезпека використання технічних досягнень
Повісті, оповідання, романи про роботів: «Я, робот», «Сталеві печери», «Оголене сонце», «Решта оповідань про роботів», «Повне видання оповідань про роботів» , «Роботи зорі», «Роботи й імперія», «Мрії робота» Романи: «Установа», «Установа й імперія», «Друга Установа» «Установа у небезпеці», «Установа та Земля», «Прелюдія до Установи», «Вперед до Установи» Романи: «Кінець вічності», «Навіть боги», оповідання «Фах»
Найвідоміші твори: творчий набуток - 467 творів, серед найвідоміших творів збірка оповідань «Я- Робот» (1950), романи «Сталеві печери» (1953), «Оголене сонце» (1954), «Кінець Вічності» (1955), «Самі боги»(1972), оповідання «Фах» (1957) .
Секрети майстерності Айзека Азімова
Чернетки Азімов писав на друкарській машинці, потім набирав текст на комп’ютері і робив виправлення тільки один раз: «Це не через високу думки про себе», — пояснював він: «Я стільки маю ще написати, що, якщо буду засиджуватися над однією книгою, то не встигну зробити все».
Над кожною книгою він працював від початків до кінця, не вдаючись до послуг асистентів. Як зізнавався письменник, він багато чого зміг досягти завдяки працелюбству, наполегливості та любові до свого фаху: «Як стати справді плідним автором? Сама перша вимога полягає в тому, що людина повинна мати пристрасть до процесу творчості. Я маю на увазі; що він повинен мати пристрасть до того, що відбувається між роздумами про книгу і її закінченням.»
Особливості творчого методу Айзека Азімова:
гуманістична спрямованість творів;
прогноз і типізація рис характеру, які притаманні людям майбутнього; утопічний підхід до зображення світу майбутнього; розроблення жанру «роману-попередження»;
філософські роздуми про розвиток історії як у майбутньому, так і в теперішньому; оспівування мужності і винахідливості людей, їхньої спроможності змінити й удосконалити світ.
Проблематика твору
Відповідь:
Перед нами монолог-обращение зрелого человека к своей юности. Лирический герой с удивлением констатирует, насколько изменился он сам и его приоритеты за годы:
дымка волны
между мной и тобой, между мелью и тонущим.
Ты давно уж не я, ты набросок, герой
всякой первой главы...
Что же такого произошло на "пути от ложбины сырой до нагорного вереска"? Почему вдруг герой понимает, что в его нынешнюю жизнь не вписываются давние идеалы и взгляды, а сама юность стала "по цветам не моей, по чертам недействительной"?
Обычный процесс взросления, притирания, поиска оптимальных вариантов, ответственности, стабильности - все то, что неминуемо в жизни каждого взрослого человека. На нем заботы о семье, карьера, дом, старые надежные друзья - все это ценно и хрупко, требует очень бережного отношения. Этого понимания не было в юности, которая воспринимается теперь героем как один порыв, неудержимо мчащийся "прямо в закат на своем полугоночном".
Лирический герой не может вернуть себя прежнего, да, наверное, и не хочет, но он благодарен той юной безоглядности, максимализму, энергии, которые казались раньше вечными и преодолевать трудности.
Пояснення:
А если нужно было что-то типа паспорта, то вот:
1. Мотив : размышления о взрослении и изменениях, которые пережил герой.
2. Форма: монолог-обращение героя к юности
3. Особенности строфики: 3 катрена.
4. Размер : четырехстопный анапест
∪∪_∫∪∪_∫∪∪_∫∪∪_
5. Рифма: перекрестная (абаб), не всегда точная (тонущим - полугоночном), богатая, часто рифмуются слова разных частей речи.
бытия
удивительно
моя
недействительной
6. Центральный образ персонифицированный - юность.
7. Средства выразительности:
Если они нужны, пиши