Мультикультуралізм і криза національної ідентичності
Нинішній інтерес до проблем мультикультуралізму та толерантності пов'язаний з тим, що культурні відмінності в суспільствах, організованих в національні держави, не тільки не зникають або згладжуються, але, навпаки, мають явну тенденцію до наростання. Одна з найбільш вагомих причин цього - масова імміграція, що стала в кінці XX ст. для країн Заходу центральної соціальною проблемою. В результаті масової післявоєнної імміграції, перш за все з країн третього світу, в Сполучених Штатах і в Західній Кореї все більшою мірою формуються поліетнічні і мультикультур суспільства. Впливовий британський теоретик мультикультуралізму Бікхем Парекх вважає, що мультикультуралізм - це нормативна реакція на мультикультурність суспільства, культурне розмаїття, в більшій чи меншій мірі характеризує поки західний, а згодом і весь інший світ.
Мультикультуралізм як модель співіснування групових культурних ідентичностей став відповіддю на виклики зростаючих етіофобій, культурного расизму і "некерованого різноманітності", і тому, зазначає І. С. Семененко, "як в комунальній квартирі, в пий чітко проявляються і придбання, і витрати комунального гуртожитку" [1] .
Сьогодні поняття "мультикультуралізм" активно використовується, коли мова заходить про проблеми масової імміграції з країн бідного Півдня і соціальної невлаштованості різного роду меншин, про роз'єднаність і відсутність солідарності в сучасному західному суспільстві, про кризу моделі національної держави, без цього поняття складно уявити собі обговорення державної освітньої політики і проблем прав людини і т.д.
Дійсно, сьогодні населення світу стає все більш мобільним, а соціуми - все менш гомогенними. В кінці 2000 року понад 2 млн осіб щодня перетинали кордони держав (в 1950 р це число не перевищувало 70 тис. Чоловік). Однак найбільш вагомою причиною цього феномена є масова імміграція з бідного Півдня на багатий Північ, стала в кінці XX ст. для країн Заходу однієї з центральних соціальних проблем. "Нові хвилі імміграції, а також політика ідентичності (або відмінності), - свідчить Г. Тернборн, - викликали вибух мультикультуралізму" [2] . Не випадково і концепції мультікуль- туралізма особливо підкреслюється зростаюча внаслідок міграції гетерогенність населення країн Заходу, що ставить під питання традиційну програму національної держави: формування та відтворення на своїй території культурної гомогенності. При цьому політика мультикультуралізму за до виділення особливих груп не тільки встановлювала інституційне рівність, а й наділяла особливими колективними правами і тому була особливо приваблива для "... перш дискримінованих, маргіналізованих і часто зневажаються етнічних груп" [3] .
Поняття "мультикультуралізм" з'явилося в політичному і науковому лексиконі північноамериканських "іммігрантських" держав (Канада і США) в кінці 1960-х рр. Тоді цим словом позначалися нові інтеграційні моделі, принципово відрізняються від класичної моделі melting pot ( "плавильного котла"), яка раніше стихійно склалася в цих державах. Якщо ассимиляционная модель передбачає, що всі тяготи і тягар процесу інтеграції лягають в основному па самих мігрантів, то мультікультурпая модель переносить акцепт на створення сприятливих умов для інтеграції, тобто на зусилля приймаючої сторони. Дійсно, в ситуації, коли значні економічні і соціальні відмінності накладаються на групові - етнічні, конфесійні чи расові, можна стверджувати, що без проведення певних заходів, що забезпечують більшу рівність в економічній сфері, недосяжно і рівність політичного впливу. До такого роду заходів належать:
• напрямок інвестицій і субсидій для розвитку груп і територій їх компактного проживання;
• розробка спеціальних програм, що стимулюють розвиток такого роду регіонів і груп;
• надання членам неблагополучних / дискримінованих груп пільгових умов отримання освіти та працевлаштування.
Объяснение:
В українській літературі постать Івана Яковича Франка є однією з найпомітніших. Він — успішний письменник, поет, драматург, критик, громадський діяч. Але в особистому житті Франкові не пощастило: тричі він любив, і тричі його кохання відкидали. Перша любов — Ольга Рожкевич, якій батько заборонив зустрічатися з політичним в'язнем, друга — Юзефа Дзвонковська, що відмовила Франкові й іншим претендентам, бо відчувала смертельну хворобу, третя — Целіна Журовська, яку Франко кохав платонічною і нещасливою любов'ю. Інтимні почуття поета сконцентровані у його ліричній збірці "Зів'яле листя".
Про свою збірку Іван Франко говорив, що це книжка "най-суб'єктивніших" віршів, але у і змалювання складних людських почуттів вони найбільш об'єктивні. Ліричний герой збірки "Зів'яле листя" — це чутлива, ніжна і водночас інтелектуальна людина. Для своєї коханої він здатен на все. Часто у своїх віршах І. Франко показує неприховане страждання, якого може завдати кохана людина:
Я мов безумний лютував,
Мов п'яний у нетямі,
Хоч чув, що власне серце рвав
Злочинними руками.
Також поет зображує підступну долю, яка розлучає двох закоханих:
Неперехідним муром поміж нами
Та доля стала! Мов два судна, море
Розносить нас між двома берегами,
Моя ти ясна, непривітна зоре!
Объяснение: