У творах періоду "Трьох літ" символом героїчного минулого України стає
а)шабля
б)могила
в)бандура
г)козак
2. Поему "Сон" (1844) автор назвав
а)містерією
б)інвективою
в)комедією
г)подражанієм
3. Прийом сну в поемі "Сон" використано, щоб
а)замаскувати тираноборче спрямування поеми
б)створити відчуття нереальності того, що відбуваєтьсся
в)глибше розкрити внутрішній світ ліричного героя й психологічно вмотивувати його вчинки
г)композиційно об'єднати різноплановий матеріал і широкі географічні межі перебування ліричного героя
4. Героїню поеми "Сон", чий портрет подано у рядках ... небога. Мов опеньок засушений, Тонка, довгонога, Та ще на лихо, сердешне, Хита головою..., ліричний герой зустрів
а)в Україні
б)у Сибіру
в)у царському палаці
г)на вулицях міста
5. У картині "генерального мордобитія" в поемі "Сон" використано художній прийом
а)гіперболи
б)спадаючої градації (від більшого до меншого)
в)іронії
г)гумору
6. Картина "генерального мордобитія" у поемі "Сон" сприймається як
а)прямий заклик до повалення царської влади, народної революції
б)трагедія підневільних людей, які повинні терпіти свавілля панів
в)сатиричний символ механіки державного управління, ієрархії насильства, на якій трималася царська влада
г)символ жорстокої й рішучої влади, яка необхідна для керівництва такою великою країною, як Росія
7. Поему "Кавказ" Т.Шевченко присвятив
а)другу Якову де Бальмену
б)грузинському народу
в)царю Миколі І
г)Катерині ІІ
8. На початку поеми "Кавказ" Т.Шевченко змалював образ
а)Сізіфа
б)Геракла
в)Прометея
г)Зевса
9. Поеми "Сон" і "Кавказ" об'єднані за жанром
а)історичні поеми
б)сатиричні поеми
в)філософські поеми
г)романтичні поеми
10. Заклик до боротьби за національне й соціальне звільнення Борітеся - поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая! звучить у творі
а)"Гайдамаки"
б)"І мертвим, і живим..."
в)"Кавказ"
г)"Заповіт"
11. Слова "Тепер я... на волі - на такій волі, як собака на прив'язі" були сказані Шевченком з приводу
а)його переїзду з паном Енгельгардом до Санкт - Петербурга
б)викупу з кріпацтва
в)його арешту за участь у таємному Кирило-Мефодіївському товаристві і перебуванні в казематі
г)його вимушеної затримки у Нижньому Новгороді під час повернення із заслання
12. Словами поеми "І мертвим , і живим..." Схаменіться! будьте люди, Бо лихо вам буде. Розкуються незабаром Заковані люди, Настане суд, заговорять І Дніпро, і гори! І потече сторіками Кров у синє море Дітей ваших... Т.Шевченко звертається до
а)слов'янських народів, які мають жити за принципом братерства й рівності
б)панів-лібералів, які говорять, що люблять народ, у той же час нещадно визискуючи його
в)представників католицького духівництва
г)російського самодержавства, яке проводило колонізаторську політику
пісня з давніх-давен вважається невід'ємною частинкою кожного народу. вона уособлює спогади про минуле, роздуми про сьогодення та мрії про щасливе майбутнє. на мою думку, жоден народ не може існувати без частини душі – пісні.
українські пісні наповнені глибоким змістом й роздумами. їх, народ описував свої переживання, почуття, мрії та надії.
багато про давні часи можуть розповісти обрядові пісні: веснянки, колядки, щедрівки. ми можемо не сприймати поклоніння предків перед силами природи, але шанобливе ставлення до хліба, праці, природи не може залишити нас байдужими. коляда та щедрівка піднімають настрій, об'єднують у християнській родині.
у пейзажній пісенній ліриці змальована чарівна краса рідної природи: безмежні степи, зелені ліси, блакитні річки, золоті пшеничні лани. здавалося б звичайний краєвид, та дорогий для серця, він оживає в пісенних рядках:
під гаєм в'ється річенька,
мов скло вона блистить.
долиною зеленою,
кудись вона біжить.
основне ж багатство рідної землі – український працелюбний народ, що заселяє її – про це теж розпові пісні.
в інших йдеться про нестримне кохання парубка до дівчини. вони яскраві на емоції та душевні переживання, які переповнюють їхні серця:
сопілочка калинова, ясенове денце
не сопілка тото грає, а любкове серце.
як не згадати козацькі пісні, що охоплюють цілу епоху визвольної боротьби. у них майстерно оспівані події, час, неординарні поступки героїв. відображається заклик до боротьби за волю та краще майбутнє в багатьох із них.молодою кров'ю полеглих синів скроплені стрілецькі пісні. вони є особливим прикладом мужності в нерівній боротьбі з численним ворогом.
також у пісенній творчості неабияка роль відводиться материнській любові до своєї дитини, тузі за загиблим:
вернися, синку, додомоньку,
змию, зчешу головоньку.
а перейнятися силою пісні багаті художні засоби: постійні епітети, символи, паралелізм, метафора, зменшено-пестливі слова. пісні стільки можуть розповісти про все, вони дуже різні, що, напевно, залишиться байдужою тільки супер черства людина. допоки ми їх знаємо чи співаємо - пісні житимуть вічно, бо є частиною душі народу, тобто кожного з нас.