. Які риси головних героїв новели «Момент» поєднували їх?
2. Хто такий Семен? Якою контрабандою він займався?
3. Коли оповідач їде з Семеном, яким він себе уявляє і чому?
4. Що символізує образ верб? Для чого автор його використав?
5. Чому здивувався герой коли зустрівся з Панною?
6. Що символізують ластівки й оса?
7. Як змінюється образ оси у творі?
8. Кого ж постійно боялися герої?
9. Які почуття охоплювали їх при зустрічі з ними?
10. Як прийняла героїв природа? Про що це свідчить?
11. Як ви розумієте слова: «Тихо було. Не так тихо, як десь у городі вночі, де мертво спить і камінь, і страждання, і ніч тонко дзвенить у вухах, як кажан вічності. А тихо тишею поля, де йде великий, здоровий, вічний процес народження, де вітрець лащиться і грається з квітками, кібець, як прив’язаний за нитку, часто тріпочеться на однім місці і, ніби вирвавшись, кидається згори в зелений хліб; а в хлібі одбувається якась шамотня, якась боротьба інтересів кузок, черв’ячків, мишей, колосків».
12. Як порівнює оповідач життя людей і життя природи? Як ви це розумієте?
Мені дуже подобається казка «Мудра дівчина», в якій зображено кмітливу та винахідливу дівчину Марусю, що відгадала усі загадки пана, впоралася з усіма завданнями. Тим самим дуже допомогла своєму батькові у скрутному становищі. «Що є в світі ситніш, прудкіш, миліш над усе?» — питав пан. І лише справді мудра дівчина могла дати таку точну відповідь: «Ситніш над усе — земля-мати, бо вона всіх годує й напуває; прудкіш над усе — думка, бо думкою враз куди хоч перелетиш; а миліш над усе — сон, бо хоч як добре та мило чоловікові, а все покидає щоб заснути».
Хотів пан загадати таку загадку, щоб дівчину затримати у себе, та Маруся завжди знаходила правильну відповідь. А коли вона до розібратися, яка з двох кобил є справжньою матір’ю маленького лошати, пану нічого не залишилося, як відпустити її.
Тож ми бачимо, що багатії й користолюбці завжди зазнають поразки. У цій казці змальовано мудрість й винахідливість простих людей.
Щирі почуття й повага до старших протиставляються у творі пихатості, жадібності, духовному убозтву користолюбців.