Були часи, коли держава власна, могутня і сильна залишалася тільки в мріях, бо ім’я українця залишалося синонімом раба, душа і серце якого не знали неба, а земля українська ставала оселею скорботи і горя. У жертву було принесено життя мільйонів мучеників – синів і дочок України. Це завдяки їм не згасла віра у праведну путь, не вмерла надія у світле майбутнє, не зміліла любов до України. Українська душа огненно заговорила устами Тараса Шевченка, висповідалась і утвердилася в надії, що прилине правда і настане день, коли «врага не буде супостатата, а буде син і буде мати, і будуть люде на землі».Дивною квіткою-ломикаменем, чарівною мавкою волинських лісів, мужнім голосом цілого народу прибула до духовної Вітчизни українців безсмертна Леся Українка. ЇЇ поезія стала і хлібом насущним, і високим небом. Вона не дала українському народові втратити віру на осягнення вершини у сонячній кроні неба України. Іван Франко вклав в уста свого Мойсея пророчі слова про Месію, Мету, Дух. Поет став провідником нації, а слово його творів «вічним революціонером», духом неспокою у сходженні на вершину. Так не вмерла українська душа, не загинуло слово, вистояв народ, щоб знову опинитися на роздоріжжі і обрати свою майбутню долю.І от ми стали на порозі Європи. Майбутнє нашої держави залежить від нас, молодих, тих, хто сьогодні ще за шкільною партою, а завтра будуватиме нову Україну, високоцивілізовану, демократичну, де пануватиме достаток для більшості людей, які цінуватимуть конституційні свободи, де сяятимуть вогнями чисті міста, а у селах щасливо працюватимуть на своїй землі люди.Чого нам не вистачає тепер? Напевно, любові для значної частини громадян до України.Що до Україні? Відповідь одна: патріотизм. Саме любов до рідного краю і свого народу можуть до нам подолати усі негаразди і, головне, навчитись відрізняти свободу від рабства, труднощі, породжені становленням молодої держави,від труднощів, породжених ворогами нашої свободи. Саме патріотизм зможе забезпечити зміцнення нашої державності.Тож хай не зміліє духовна криниця наших молодих сердець, а віра, надія і любов до збудувати нову Україну.
Можно написать на этой основе повість "климко" переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації україни. війна принесла як українцям, так й іншим поневоленим німеччиною хвороби, знущання, голод, смерть. багато дітей залишилося без батьків, без житла, тому самостійно змушені були шукати помешкання, їжу, одяг. вони працювали за верстатами поруч із дорослими, не знаючи сну й відпочинку, деяких із них вивезли до німеччини. саме на цей складний час припадає дитинство майбутнього письменника григора тютюнника. війна застала хлопця на донбасі, а голод змусив його повернутися на полтавщину, до матері, тому повість "климко" можна вважати певною мірою автобіографічною. сам письменник - григір тютюнник - був одним із тих підлітків, які опинилися в часи війни перед щоденною смертельною небезпекою. але ця автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. герой повісті "климко" йде не на полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку та себе з другом. в основі твору - враження письменника від того пам'ятного походу дитини тяжкими дорогами війни. климко залишається сиротою, виховується у дядька, але той гине від фашистської бомби. життя змусило хлопця рано подорослішати: він серйозний, відповідальний, хазяйновитий. а після смерті дядька йому довелося покладатися тільки на себе. мабуть, саме тому і климко, і його друг зульфат - чутливі й до чужого горя. самі беззахисні, вони прихистили у себе свою вчительку наталію михайлівну з малою донькою олею. зрозумівши, що запасів на зиму обмаль, климко вирішив іти у слов'янськ по сіль, на яку можна було наміняти харчів. а йти треба аж 200 кілометрів! можливо, якби це було потрібно тільки йому, хлопець не наважився б іти в небезпечну мандрівку, але климко готовий терпіти холод і голод заради друга, заради улюбленої вчительки з немовлям. думаю, що небагато хто з нас, сучасних підлітків, здатний на такий вчинок. взаємну підтримку людей під час війни ми бачимо й у епізоді, коли климко разом із безногим шевцем рятує дівчинку від фашистської каторги, коли тітка марина хоче залишити у себе, усиновити чужого хлопця - климка, якого вона виходила, коли той тяжко захворів під час своєї небезпечної подорожі. спільна біда стала ніби тим каталізатором, який виявив у добрих людях їх найкращі риси, стала своєрідним тестом на людяність, згуртувала всіх автор оповідання розповідає про те, що навіть у важкі часи люди залишалися добрими, здатними на підтримку й взаєморозуміння. можливо, саме ця взає дала змогу нашому народові вижити, перемогти в тій страшній війні. на мій погляд, подібні художні твори, а також спогади учасників війни, нам набагато більше, ніж вивчення історії за підручником. адже перед нами - розповідь про конкретну людину з її відчуттями, думками, переживаннями. тому, читаючи такі твори, ти сам ніби долучаєшся до тих подій, переживаєш, пропускаючи їх крізь себе. мене вразило закінчення оповідання - страшне й несподіване. климко загинув від фашистської кулі вже біля самого дому, а "з пробитого мішка тоненькою цівкою потекла на дорогу сіль". а здавалося, що саме він повинен вижити, донести до близьких йому людей рятівну сіль. на жаль, у сучасному світі ще багато війн. але ми не хочемо, щоб війни забирали дитячі життя! діти повинні жити в мирі, любові та злагоді. тому докладемо всіх зусиль, щоб нашу землю більше не обпалив пекельний вогонь.