Років 10 з 1847 - 1857 рр. В Т. Шевченку вони не знищили митця і особистість , адже він не перестав писати вірші , не розлюбив Батьківщину , залишився тим самим вірним , люблячим патріотом і захисником своєї країни
Славко Беркут - добрий, співчутливий, довірливий, товариський, як з батьками, так і з друзями. Восьмилітній хлопчина уже замислюється над життєвими випробуваннями і готується до них. Він вміє ставити чітку ціль і впевнено йти до неї. Завдяки своїй наполегливості та самокритиці Славко прагне досяти мети - стати найкращим фехтувальником. Юнак захоплюється природою, а особливо печерами. Любить розгадувати таємниці. Маючи хворі ноги, він приймає ліки і йде на ковзанку. Це вказує на справді вольовий характер героя.
Протиборство добра й зла триває споконвіку. Воно триватиме, мабуть, вічно. Це дві протилежні сили, які щільно взаємодіють між собою. Кожна прагне переважати над іншою, ширитися та заволодівати більшою кількістю прибічників. Не є важливим, як ми називаємо їх: добро та зло, Бог та Диявол, істина й облуда тощо. Важливо знайти собі місце у межах цієї вічної суперечки.
Для себе треба вирішити, що розуміти під кожним із цих понять. Адже ми не усвідомимо й не відчуємо на собі дію цих двох сил, якщо не побачимо їх наочно. Мені у цій нелегкій справі вибору орієнтирів до у свій час мудрість нашого народу, яку він зберіг для нас в усній народній творчості. Збірочка українських народних казок, які мені колись подарувала мама, справила на мене незабутнє враження. Про мудрість та повчальність бабусиних приказок годі й казати.
Народні казки ховають у простих формах споконвічні істини. Розгледівши їх, ти формуєш у собі стійкі принципи та моральні якості. Казка про паляницю навчила мене відрізняти щедрість від жадності. Мудра дівчина з однойменної казки показала, як кмітливість та чесність може переважити хитрість. Казка про правду і кривду наочно показує руйнівну силу зла. В той час, як протилежна йому сила – добро – сприяє розбудові, життю, радості.
Одне прислів’я каже не гнатися за двома зайцями, бо жодного не впіймаєш. Тобто вчить нас скромності – гідній доброї людини якості. Інше дає настанову відрізняти зерно від полови, тобто бачити фальш, обман.
Тож давайте усвідомимо, що є добром, а що злом спершу для самих себе. Тоді ми чинитимемо по правді й справедливості. Стаючи на сторону добра, ми допомагаємо йому перемогти у цій одвічній боротьбі.