«…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена… Жилаві руки з п’ястуками, мов довбеньки. …Згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана». (Семен Непорадний, сторожовий козак.)
Дід Савко - "Було йому років сімдесят, а то й більше. Був він маленький, з підстриженою борідкою, дуже схожий на ікону Миколи - угодника, якби не потворна, як коров'ячий кізяк, кепка не лежала у нього на вухах та землистого, так би мовити, кольору светр не висів на ньому, як батьківський піджак на підлітка". Савка - старий, одяг старий, але у нього безстрашне і хоробре серце.
Дід Платон - "Я дивився на діда Платона і з насолодою слухав кожне його слово. Дід вірив у нашу перемогу. Він був для мене живим грізним голосом нашого мужнього народу".
Діди є носіями кращих рис характеру людини — захисника Вітчизни. Їм властива твердість духу, нескореність ворогові, любов до батьківщини, волелюбність.
Вона відрізняється хронікальністю, тяжіє до уважного стеження за історичними подіями, за долями конкретних героїв. Такою є відома на всіх теренах України, зафіксована у багатьох варіантах пісня про Байду. Прототипом героя був Дмитро Вишневецький,черкаський староста з роду Гедиминовичів, засновник Запорозької Січі.Головний герой козацьких дум, історичних пісень - козацтво. Воно діє як військова організація в межах трьох імперій у складній, неоднозначній ролі оборонця національних та релігійних інтересів України і охоронця кордонів чужих держав. Драматизмом такої ситуації пройняті козацькі думи, історичні пісні.