Золотая Орда — средневековое многонациональное государство на землях центральной Евразии, которое объединило в своем составе множество разных племён, народов и стран.
В 1224—1266 годах находилась в составе Монгольской империи.
В 1266 году при хане Менгу-Тимуре обрела полную самостоятельность, сохранив только формальную зависимость от имперского центра.
В начале 1320-х годов при хане Узбеке государственной религией стал ислам.
К середине XV века Золотая Орда распалась на несколько самостоятельных ханств; её центральная часть, номинально продолжавшая считаться верховной — Большая Орда, прекратила существование в начале XVI века.
Правители Править
Джучи, сын Чингисхана (1224—1227)
Батый (Бату) (ок. 1208 — ок. 1255), сын Джучи (1227—ок. 1255), орлок (джехангир) Йекэ Монгол Улуса (1235—1241)
Сартак, сын Бату (1255/1256)
Улагчи, сын Бату (или Сартака) (1256—1257) при регентстве Боракчин-хатун, вдовы Бату
Берке, сын Джучи (1257—1266)
Менгу-Тимур, сын Тукана, внук Бату (1266—1269)
Ханы Править
Менгу-Тимур (1269—1282), первый хан Золотой Орды, независимой от Монгольской империи
Туда Менгу (1282—1287)
Тула Буга (1287—1291)
Тохта (1291—1312)
Узбек-хан (1313—1341)
Тинибек (1341—1342)
Джанибек (1342—1357)
Бердибек (1357—1359), последний представитель рода Бату
Кульпа(август 1359—январь 1360), самозванец, выдавал себя за сына Джанибека
Науруз-хан (январь—июнь 1360), самозванец, выдавал себя за сына Джанибека
Хизр-хан (июнь 1360—август 1361), первый представитель рода Орда-Эджена
Тимур-Ходжа-хан (август—сентябрь 1361)
Ордумелик (сентябрь—октябрь 1361), первый представитель рода Тука-Тимура
Кильдибек (октябрь 1361—сентябрь 1362), самозванец, выдавал себя за сына Джанибека
Мурад хан (сентябрь 1362—осень 1364)
Мир Пулад (осень 1364—сентябрь 1365), первый представитель рода Шибана
Азиз шейх (сентябрь 1365—1367)
Абдуллах-хан (1367—1368)
Хасан-хан (1368—1369)
Абдуллах-хан (1369—1370)
Мухаммед Булак-хан (1370—1372), при регентстве Тулунбек-ханум
Урус-хан (1372—1374)
Черкес-хан (1374—начало 1375)
Мухаммед Булак-хан (начало 1375—июнь 1375)
Урус-хан (июнь—июль 1375)
Мухаммед Булак-хан (июль 1375—конец 1375)
Каганбек (Айбек-хан) (конец 1375—1377)
Арабшах (Кары-хан) (1377—1380)
Тохтамыш (1380—1395)
Тимур Кутлуг (1395—1399)
Шадибек (1399—1407)
Пулад-хан (1407—1411)
Тимур-хан (1411—1412)
Джалал ад-Дин-хан (1412—1413)
Керимберды (1413—1414)
Кепек (1414)
Чокре (1414—1416)
Джаббар-Берди (1416—1417)
Дервиш-хан (1417—1419)
Кадыр-Берди (1419)
Хаджи-Мухаммад (1419)
Улу Мухаммед (1419—1423)
Барак-хан (1423—1426)
Улу Мухаммед (1426—1427)
Барак-хан (1427—1428)
Улу Мухаммед (1428)
Кичи-Мухаммед (1428)
Улу Мухаммед (1428—1432)
Кичи-Мухаммед (1432—1459)
Беклярбеки Править
Ногай, правнук Джучи, беклярбек (1256—1267, 1280—1300)
Иксар (Ильбасар), сын Тохты, беклярбек (1299/1300—1309/1310)[46]
Кутлуг-Тимур, беклярбек (ок. 1309/1310—1321/1322)[47]
Алау, беклярбек Джанибека
Мамай, беклярбек (1357—1359, 1363—1364, 1367—1369, 1370—1372, 1377—1380)
Едигей, сын Мангыт Балтычак-бека, беклярбек (1395—1419)
Мансур-бий, сын Едигея, беклярбек (1419)
Наурус-бий, беклярбек при Улуг-Мухаммеде и Кичи-Мухаммеде.
Галицька періодика початку XX ст. містить багато матеріалів про
становище в краю, зокрема, про широкомасштабний рух за введення загально-
го виборчого права, який завершився реформою, хоча й непослідовною, про
участь українського населення у виборах до Віденського парламенту при
значних зловживаннях властей і рух за виборчу реформу до Галицького
крайового сейму.
Ряд громадських i політичних діячів Галичини початку XX ст., а також
українські i польські дослідники кінця XX – початку XXI ст. приділяли значну
увагу даній проблемі [1 – 14].
Характерною особливістю суспільного руху кінця XIX – початку XX ст.
у Галичині, як i в інших краях Австро-Угорщини, була боротьба за виборчу
реформу. На багатьох селянських вічах, практично на всіх першотравневих
мітингах i зібраннях питання про запровадження загального виборчого права
завжди займало важливе місце. Ліквідація старої куріальної системи, на думку
провідних суспільно-політичних діячів, мала забезпечити перевагу
українського представництва в австрійському парламенті й Галицькому сеймі
над польським i досягнення політичної мети легітимним конституційним
шляхом. Боротьба за виборчу реформу стала для українців всенародною
справою, адже існуюча куріальна виборча система практично позбавляла
більшість робітників i селян права брати участь у виборах.
Вимоги до запровадження загального виборчого права сягають свого
апогею на початку XX ст., що свідчило про кризу австрійської політичної
системи. «Був кінь, та об’їздився», – влучно висловився про неї суспільний діяч
Р. Яросевич [5]. Слід, однак, відзначити, що ряд суспільно-політичних діячів
дещо переоцінювали значення реформи виборчого права. Вони наївно вважали,
що за до загального виборчого права можна буде успішно
розв’язувати питання розвитку промисловості, забезпечити робітників
державною пенсією, що таке право стане запорукою свободи страйків,
налагодження міжнаціональних відносин тощо.
Отже, 1907 р. став певною мірою переломним у громадському житті
українського суспільства. Тому з активізацією суспільного життя в Галичині
поляки намагалися використати конституційні свободи, щоб вибороти Галичині
якнайбільшу незалежність від Відня й утворити автономний централізований
державний організм, саме під польським пануванням. Українці ж прагнули
створити серед автономних країв австрійської держави окрему українську
провінцію. Державна адміністрація краю знаходилась у руках поляків. У
крайовому сеймі і місцевих органах самоуправління повністю домінувала
польська шляхта. Недаремно український суспільний діяч В. Левинський
назвав Галицький сейм фортецею «політико-національного, а вкупі з тим
економічного і культурного поневолення українського народу» [20].
Шляхта носилася зідеєю відокремлення всієї Галичини від Австрійської
держави, а це означало б, що для Галичини всі найважливіші справи перейшли б
у руки сейму з його явно польською перевагою. Тому українські політики
виступали за поділ Галичини на два коронних краї: польський і український. «Ми
бажаємо з нашого боку автономії Галичини, – відзначає часопис «Воля», – але
цілком інакшої, ніж хоче шляхта» [15]. Український народ, на думку В. Левин-
ського, зможе задовольнити свої національні і культурні потреби, коли в Австрії
будуть знищені нинішні коронні краї, коли Австрія буде перебудована на засаді
національної автономії. Щоб український народ мав свій український сейм, а
польський – свій сейм польський, – повторював ту ж думку В. Темницький [20].
З 1907 р. після виборів до австрійського парламенту ще гострішим стало
питання виборчої реформи до Галицького сейму. Адже виборча реформа 1907 р.
стосувалася лише виборів до загальноавстрійської Ради держави. А Галицький
сейм аж до І світової війни формувався за старою куріальною системою.
Доходило до прикрої і парадоксальної ситуації: народні обранці могли легше
добитися розгляду тих чи інших питань соціального і національного життя у
Відні, ніж у Львові. Польські суспільні діячі набували досвіду парламентаризму
в Австрійській державній раді і в той же час не могли подолати крайового
бар’єру галицьких консерваторів. А українським суспільним діячам було ще
складніше. У сеймовій реформі були зацікавлені всі соціальні верстви українсь-
кого населення. Ця обставина надавала боротьбі за реформу сейму загально-
українського характеру.