Опричнина — частина державної політики в Російській державі з 1565 по 1572 роки, що складалася в реалізації надзвичайних репресивних заходів, конфіскації феодального майна і земель на користь держави (націоналізація), боротьбі з передбачуваної зрадою в середовищі боярсько-князівської знаті і зміцнення централізації влади в державіОпричнина Івана 4 практично повністю ліквідувала власників, які могли б стати основою громадянського суспільства в країні. Після її проведення народ став ще більш залежним від існуючої влади і в країні встановився абсолютний деспотизм монарха, але в більш привілейованому становищі опинилося російське дворянство. Встановлення опричнини погіршило стан справ у Росії, зокрема, в економіці. Деякі села були розорені, припинилася обробка орних земель. Розорення дворян спричинило за собою те, що російське військо, основу якого вони становили, ослабло і це стало причиною програшу війни з Ливонией. Наслідки опричнини були такі, що ніхто незалежно від стану і положення не міг відчувати себе в безпеці. Крім того, в 1572 році військо царя не змогло відбити наступ кримського війська татар на столицю, і Іван Грозний прийняв рішення скасувати сформовану систему репресій і покарань, але по суті вона існувала до самої смерті государя. Мета опричины:Явище було спрямоване на усунення феодальної роздробленості князівств і метою його було підірвати незалежність боярського стану. Введена в 1565 році опричнина стала бажанням Івана IV, втомленого від зради бояр, стратити невірних дворян по своїй волі. Смута - криза в Росії з 1598 по 1613. Збігся з династичним кризою (Лжедмитрій) і боротьбою бояр за владу. Ситуацію погіршили неврожайні роки 1601, 1602,1603.
Степенная книга - выдающийся памятник русской историографии XVI в., повествующий об истории России начиная с крещения до правления Ивана Грозного. Появление столь обширного историографического произведения в середине XVI в. было обусловлено мероприятиями более раннего времени. Эпоха Василия III и Ивана Грозного ознаменовалась появлением так называемых «обобщающих» историко-литературных произведений. В 20-е и 40-е гг. XVI столетия составлены две крупнейших летописи -Никоновская и Воскресенская. В них собраны известия многих древнерусских летописей, как предшествующих эпох, так и современных. Новгородский архиепископ Макарий в 30-е гг. организовал работу по созданию крупнейшего свода житийной и нравоучительной литературы. Эта работа продолжилась и в Москве после того, как Макарий стал митрополитом всея Руси. Так появились Великие Минеи Четьи. Степенная книга является следующим шагом в истории создания обобщающих трудов. Она представляет собой адаптированный для широкого читателя текст, повествующий о русской истории. Основными источниками для составления Степенной послужили Никоновская, Воскресенская летописи, а также целый ряд других произведений древнерусской письменности, среди которых выделяются жития и житийные повести. Таким образом, Степенная книга соединяет основные достоинства произведений предшествующих: подробность и обстоятельность летописного текста с занимательностью и стилистическими особенностями житийной литературы.
Своеобразие Степенной книги, прежде всего, в необычности общей композиции текста. Произведение состоит из 17-ти частей, которые названы в соответствии с традицией гранями. Однако есть у этих частей еще одно название — «степени», что в переводе с церковнославянского значит «ступени». Каждая грань символизирует очередную ступень, а вся Степенная книга имеет символическое значение лестницы. Как сказано в предисловии к Степенной, перед нами лестница с золотыми ступенями, «по ней же невозбранен к Богу восход». Эти черты роднят Степенную книгу с написанной в У1-УП вв. Лествицей Иоанна Синайского, повествующей о нравственном восхождении человека через преодоление грехов к добродетелям.1 Каждая «степень»-ступень Лествицы посвящена какому-либо греху или добродетели: от грехов к добродетелям. Согласно воззрениям византийских богословов, по этой мистической лестнице душа человека может приближаться к Богу. Образ лестницы пришел в христианское богословие из Ветхого Завета (Книга Бытия, ХХУШ. 10-22). По Священному Писанию, сын Исаака Иаков во сне узрел лестницу, ведущую от земли па небо, по которой поднимаются и спускаются ангелы. Образ «Лестницы Иакова» со временем приобрел популярность и многочисленные толкования. Известен он и в католической культуре, но наибольшее распространение получил в Византии и на Руси.
Встановлення опричнини погіршило стан справ у Росії, зокрема, в економіці. Деякі села були розорені, припинилася обробка орних земель. Розорення дворян спричинило за собою те, що російське військо, основу якого вони становили, ослабло і це стало причиною програшу війни з Ливонией.
Наслідки опричнини були такі, що ніхто незалежно від стану і положення не міг відчувати себе в безпеці. Крім того, в 1572 році військо царя не змогло відбити наступ кримського війська татар на столицю, і Іван Грозний прийняв рішення скасувати сформовану систему репресій і покарань, але по суті вона існувала до самої смерті государя.
Мета опричины:Явище було спрямоване на усунення феодальної роздробленості князівств і метою його було підірвати незалежність боярського стану. Введена в 1565 році опричнина стала бажанням Івана IV, втомленого від зради бояр, стратити невірних дворян по своїй волі.
Смута - криза в Росії з 1598 по 1613. Збігся з династичним кризою (Лжедмитрій) і боротьбою бояр за владу. Ситуацію погіршили неврожайні роки 1601, 1602,1603.