Не раз нам доводилось при посещении музея восхищаться уникальными экспонатами, которые были созданы три и даже пять веков тому назад. Сложно даже представить, что они подчас созданы стараниями всего одного человека, по сути, «мастера на все руки». Сегодня, чтобы произвести нечто подобное, необходимы целые заводские цеха.
Ценность этих вещей неизмерима. Но сколько же времени уходило у автора на создание подобного предмета? И сколько таких, поистине шедевров, он мог изготовить за свою жизнь? Часто в ремесленникам приходили подросшие дети, или же приглашались подмастерья.
Развитие мировой торговли внесло изменения и в процесс производства товаров. В связи с увеличившимся спросом ремесленники были вынуждены искать условия, которые бы улучшению их продуктивности. И если еще вчера было достаточно иметь собственную ремесленную мастерскую, то вторая половина шестнадцатого века — время зарождения мануфактур, ставших прототипом современных производств.
Про дописемний (дохристиянський) період давньоукраїнського красномовства можна робити хіба що гіпотетичні висновки. Але відомо, що і в ту пору йому приділяли увагу. Це мало глибинні корені. Ще Геродот писав про "скіфів-землеробів", що вони всі виголошували біля царського вогнища присягу цареві, й в цьому акті поєдналися установки на політичне та юридичне красномовство.
З виділенням слов'янства як такого з індоєвропейської спільноти, в найдавніших фольклорних творах фіксуються промови, з якими князі зверталися до дружинників, до іноземних послів і власного народу. Відомо, що існувало судове красномовство: в процесі княжого суду можна бу-
128
до й звинувачувати, й оборонятися словом. Щоправда, якщо довести правоту було неможливо, з відчаю людина хапалася за розпечене залізо (так званий "божий суд" — вважалося, що той, хто говорить правду, ушкоджений не буде).
А ось відомостей про релігійне красномовство язичницької Русі до наших днів не дійшло, хоча, за свідченнями старовинних істориків, волхви-жерці язичницьких культів мали сильний вплив на князів. Проте чи не перший зразок релігійного красномовства, зафіксованого в літературній пам'ятці, — слово князя Володимира після хрещення киян:
"Боже великий, що сотворив небо і землю! Поглянь на нові люди Свої! Дай же їм, Господи, узнати Тебе, істинного Бога, як ото узнали землі християнські, і утверди в них віру правдиву і незмінную. (А) мен Господи, проти врага-диявола, щоб, надіючись на Тебе і на Твою силу, одолів я підступи його"1.