Выполни задание. ответь на вопросы.
Работа с текстом.
— Приведите примеры художественной детали в описании быта Самсона Вырина после побега дочери.
— Сравните два пейзажа. В начале повести (первый приезд рассказчика): “День был жаркий. В трех верстах от станции стало накрапывать, и через минуту проливной дождь…” В последний приезд рассказчика: “Это случилось осенью. Серенькие тучи покрывали небо; холодный ветер дул с пожатых полей, унося красные и желтые листья со встречных деревьев”.
— Какова же роль пейзажа в повести Пушкина? Случайно ли первая встреча со смотрителем происходит весной, а последняя – осенью?
— Найдите свои примеры художественных деталей в повести.
Смысл названия повести.
— Повесть называется не “Самсон Вырин”, не “Девушка и гусар” или как-то еще, а “Станционный смотритель”. Как вы думаете, почему автор выбрал это название?
Работа с иллюстрациями к повести.
— Повесть проиллюстрирована рисунками художников М. Добужинского, Д. Шмаринова, А. Венециана (найдите их в Интернете).
— Какие из них кажутся вам ближе к пушкинскому тексту? Таким ли вы представляли себе внешний облик героев?
— Подбор цитат из повести к иллюстрациям.
Перший розділ – „Просвітництво як літературна епоха: проблеми сучасної інтерпретації” – присвячено висвітленню кардинальних питань сучасного трактування європейського Просвіт-ництва, від розгляду яких залежить бачення сутності поставленої в дисертації проблеми. В кінці ХХ – на початку ХХІ ст. Просвітництво за своєї видимої історичної віддаленості все ще перебуває в центрі численних дискусій, що точаться довкола таких визначальних в історії людської цивілізації понять, як “антропологізм”, “гуманізм”, “суспільний та технічний прогрес”, “євроцентризм”, а в літературі ще й таких явищ, як модернізм та постмодернізм. Сьогоднішній процес “деконструкції” (за Ж. Деррідою) основних концептів європейського Просвітництва привів до того, що образ цієї епохи у сучасному теоретичному дискурсі розщепився на негативістський та позитивістський. Вже з кінця ХІХ ст. полеміка про “раціональне” вплітається в контекст роздумів про долю новочасних цінностей людської культури взагалі і набуває значення онтологічної проблеми як сублімації не-гативних “раціоцентричних” підходів для перегляду універсальних цінностей та основних концептів епохи Просвітництва. Закономірно, що це поширюється й на художній дискурс ХVІІІ ст., який історично виявився не просто близький до дискурсу філософського, а нерідко міцно й органічно переплітався з ним, створюючи особливий ідеологічний та культурний канон Просвітництва, який, власне, і дозволяє говорити про цілісність цієї епохи як історико-художнього явища.