Андрэю Лабановічу, маладому настаўніку «па душы быў і гэты глухі куток Палесся, аб якім яшчэ дома так многа цікавага наслухаўся ад аднаго старога аб'ездчыка, і гэты народ з яго асаблівай моваю і звычаямі, так не падобнымі да мовы і звычаяў тых беларусаў, з гушчы якіх выйшаў Лабановіч; гэты некрануты край старажытнасці, якая на кожным кроку кідалася яму ў вочы і затрымлівала на сабе ўвагу...» Вёска Цельшына — першае месца яго самастойнай працы.
Сваю дзейнасць Лабановіч пачынае з паездкі ў воласць. Калега Лабановіча Саханюк знаёміць яго з мясцовай інтэлігенцыяй, з пісарам і яго памочнікам, з «пісаранкамі», дочкамі Пятра Восіпавіча, з айцом Кірылам і матушкай. Апошні ўразіў Лабановіча непрыняццем мужыка, непавагай да яго, з чым настаўнік горача спрачаецца. Разам з тым а. Кірыл лечыць і матэрыяльна падтрымлівае прыхажан. Лабановіч вымушаны прызнаць, што а. Кірыл «многа лепшы за тых, хто пра народ гаворыць высокія словы».
Стараста Раман Круглы загадвае цельшынцам пасылаць дзяцей у школу. Лабановіч праводзіць першыя заняткі, знаёміцца з вучнямі, імкнецца з першых крокаў заслужыць іх давер. «Сваё галоўнае назначэнне як настаўніка Лабановіч вызначыў так: абудзіць і выклікаць да дзеяння крытычны розум, каб да кожнай з'явы і факта яны падыходзілі з пытаннямі — як выніклі? У чым іх прычына? »
Лабановіч знаёміцца з сям'ёй пана падлоўчага. З першага вечара маладому настаўніку кінулася ў вочы старэйшая дачка падлоўчага Ядвіся, «стройная чарнявая дзяўчына, гадоў шаснаццаці».
Справа ў школе наладзілася. Лабановіч радаваўся поспехам сваіх навучэнцаў, аддаваў ім шмат часу.
На свята, пасля вечарыны ў арцельнага старасты Бабініча, дзеці якога павінны былі хадзіць у Цельшынскую школу, Лабановіч выбраўся да свайго былога настаўніка, сябра Турсевіча. Узаемная радасць ад сустрэчы. Гаворка-спрэчка пра сэнс жыцця (пра гэта Лабановіч нямала думаў на адзіноце), пра прыгажосць роднай прыроды, служэнне свайму народу.
Турсевіч паведамляе, што збіраецца падацца ў інстытут. Лабановіч таксама адчувае патрэбу ў ведах, але інстытут яго не вабіць. «Гэта тая ж самая казарма — семінарыя, розніца толькі ў тым, што інстытут канчаткова заб'е ўсё яшчэ больш-менш жывое ў нашай душы, чаго не забіла семінарыя, і з настаўніка зробіць сухога кашчэя-чыноўніка», — гаворыць ён сябру, упершыню ў глыбі душы адчуўшы быццам нейкую непрыязнасць да яго.
Зайшоўшы па вяртанні ў Цельшына да пана падлоўчага, Лабановіч прыкмеціў, што Ядвіся ім вельмі цікавіцца. «Яе круглыя цёмныя вочы затрымліваліся на ім часта і доўга, з радасныя, то ясна-спакойныя, то крыху як бы засмучаныя, і глыбока западалі яму ў самае сэрца...» Разам з тым настаўнік адчуваў страх перад каханнем. Ён баяўся, што гэтым звяжа сябе. «Яго цягнула вольная праца ў невядомых прасторах людскога жыцця, яму хацелася пашырыць свой кругагляд...» А вобраз Ядвісі стаяў у вачах і нібы смяяўся з го разважанняў. Ад старожкі бабкі Мар'і Лабановіч ведаў сямейнае жыццё свайго суседа пана падлоўчага. Першая жонка яго памерла, пакінуўшы дзвюх дачок і сына. У сям'і пан падлоўчы быў жорсткім чалавекам, біў і першую, і другую жонку. Сваёй запалоханасцю, пакорлівасцю лёсу пані падлоўчая выклікала ў Лабановіча і шкадаванне, і непавагу.
Объяснение:
ответ:► Иван Захарович Суриков (1841—1880) — русский поэт-самоучка, яркий представитель крестьянской поэзии в русской литературе. Родился Иван Суриков в деревне Новосёлово недалеко от Углича в семье оброчных крестьян графа Шереметева. До 8 лет он жил в деревне под опекой бабушки и матери, и воспоминания об этом времени послужили основой для одного из самых его известных стихотворений «Детство» («Вот моя деревня…»).
Девятилетним мальчиком Иван Суриков переехал с матерью в Москву, где начал работать в лавке отца и на собственном опыте узнал все тяготы жизни городской бедноты. Грамоте мальчика выучили, но отец не поощрял его тяги к учению, поэтому все своп знания он получал из книг, которые читал в свободное от работы в лавке время. Это были произведения А. С. Пушкина, М. Ю. Лермонтова, А. В. Кольцова, И. С. Никитина, Н. А. Некрасова.
Творчество Сурикова началось с обработки народных песен и создания стихов в подражание песням Кольцова и стихотворениям Никитина — признанных поэтов из народа, которых считали хранителями традиций классического фольклора. Иван Суриков жил в то время, когда устное народное творчество менялось под воздействием новых мотивов и новых героев. Суриков положил начало такой литературной форме, как «городской романс», за рождавшийся в среде разночинных обитателей городов.
Главные темы поэзии И. 3. Сурикова — русская деревня с её природой и патриархальным крестьянским бытом, жизнь бедняков в «душных городах», о которой он знал не понаслышке. Многие произведения И. 3. Сурикова стали народными песнями и романсами: в них выражены сильные душевные переживания городских бедняков и крестьян, что отличает истинно фольклорные произведения.Стихотворение И. 3. Сурикова «Я ли в поле да не травушка была…», написанное в 1870 году на основе фольклорной пес ни, точно раскрывает типичную для русского народного творчества тему нелёгкой женской доли, подневольного замужества с характерной для таких произведений грустно-лирической интонацией. В стихотворении рефреном звучит жалоба на горькую долю, злую судьбу, но в нём нет социального протеста, как и во всей лирике И. 3. Сурикова.
Во многих своих лирических стихотворениях поэт показывал силу духа человека достойно принять страдание, пережить удары судьбы, всё перетерпеть и смириться с неизбежным. Вероятно, поэтому его поэзия по-прежнему находит отклик в русской душе. ◄
Объяснение:Содружество муз
► Многие произведения И. 3. Сурикова стали народными песнями, среди них «Рябина», «В зелёном саду соловушко…», «Эх ты, ветер, ветер!..», «Что не жгучая крапивушка…», «Что не реченька…». Они до сих пор исполняются фольклорными коллективами.
Простота, искренность и особая мелодичность стихотворения И. 3. Сурикова «Я ли в поле да не травушка была…» привлекла внимание знаменитого русского композитора П. И. Чайковского, который в 1881 году написал на эти стихи романс, звучащий как подлинно народная песня.
Впоследствии Чайковский создал ещё три романса на стихи Ивана Сурикова: «Солнце утомилось…», «Занялася заря…», «В огороде возле броду…». К стихотворениям поэта писали музыку и другие известные русские композиторы, среди них Ц. А. Кюи («Засветилась вдали, загорелась заря…») и А. Т. Гречанинов («В зареве огнистом…»). Эти романсы на стихи И. 3. Сурикова составляют репертуар ведущих русских и зарубежных исполнителей и неизменно пользуются любовью слушателей. ^Размышляем над прочитанным
Каким настроением проникнуто стихотворение «Я ли в поле да не травушка была…»? Какова его главная тема?
От чьего имени ведётся рассказ в этом стихотворении? Какой вы представляете себе его героиню?
Какие художественные средства, использованные поэтом в стихотворении, роднят его с народной поэзией? Приведите примеры из текста.
Какую роль в стихотворении И. 3. Сурикова играет традиционный для народных песен приём параллелизма в описании чувств человека и явлений природы? Приведите примеры из текста.
Сопоставьте героинь стихотворения И. 3. Сурикова и народной песни «Ах вы, ветры, ветры буйные…». Можно ли говорить о сходстве их характеров и судеб? Аргументируйте свой ответ с опорой на текст.