Мазепа Байрона
Якраз у поемі лорда Байрона "Мазепа" мало не центральною стала фантастична любовна історія, що її запустив в обіг Мазепин недоброзичливець при дворі польського короля.
Ця оповідка потім мандрувала із сюжету в сюжет, від одного автора до іншого. Нібито ревнивий чоловік, вистеживши Мазепу на таємному побаченні зі своєю дружиною, прив'язав коханця до спини дикого необ'їждженого коня - і той помчав степами на схід, в Україну.
Байрон компонує свою поему як розповідь самого героя про цю подію шведському королю Карлу ХІІ у таборі після полтавської битви й акцентує мотив його величної помсти: "Старий безумець! Він мені // Проклав дорогу до престолу".
Далі легенда розгортається у згоді з романтичними ідеалами й уявленнями. Жадоба помсти стократ примножує сили - і вродливий шукач любовних пригод стає врешті-решт великим державцем.
У ХVІІІ столітті Україна особливо цікавила західних митців, дипломатів і політиків. Тоді з'явилося багато мандрівницьких описів, аґентурних інформацій, історичних досліджень та художніх текстів.
Козацька держава сприймалася як "брама Європи", порубіжжя, бастіон свободи у боротьбі з московською тиранією. Українська звитяга мала наснажити вичахлі ідеали "старого" континенту.
У фіналі поеми Байрона саркастично протиставлено бездоганного в своєму героїзмі, невтомного й незламного старого гетьмана - і нездатного до відчайдушної боротьби молодого шведського короля.
Неймовірні спогади Мазепи, його розповідь про авантюрні пригоди й шалене протистояння злій, неприхильній долі - усе це вже не може захопити втомленого й знеможеного Карла.
Оповідач не почув ніякої відповіді від свого слухача - "Король бо спав уже з годину".
Порозуміння між надто зосередженим на собі самому Заходом та Україною, що опинилася в ролі пасербиці історії, хоча захищала якраз універсальні європейські цінності, досягалося не надто добре.
І в цьому сенсі реакція Карла ХІІ на почуте звичайно ж була для Байрона метафорою байдужості, прикрої оспалості й апатії західного світу.
Мазепа Пушкіна
Історію завжди пишуть переможці, вони ставлять пам'ятники й карбують меморіальні дошки. Натомість подоланим ніколи не дозволяють розповідати про їхнє минуле.
Тож і про гетьмана Мазепу ми впродовж кількох століть знали лише з російської подачі.
Після збройної поразки гетьмана було затавровано як найпідлішого зрадника та відлучено од церкви. Анафеми Мазепі звучали у тих самих храмах, які він же, щедрий меценат, і збудував, пожертвувавши власні кошти.
Найбільше для паплюження Мазепи зробив, звичайно ж, Олександр Пушкін, видатний російський поет і не менш, може, славний звитяжець у тодішній імперській "гібридній" війні.
Приреченого рятує юна красуня, він наснажується потугою рідної землі. (Адже це романтики при початку позаминулого століття підносять національну ідею, уславлюють порив до свободи й права виняткової особистості. Українські реалії давали багато матеріалу для таких інтерпретацій). Поема Байрона йому не сподобалася, нарікав на те, що в ній годі шукати правди про події. І взявся потому сам старанно фальсифікувати біографію Мазепи.
Пушкін у "Полтаві" також звертається до любовної історії, цього разу іншої, реальної. Це сюжет про кохання юної Мотрі Кочубеївни та літнього вже гетьмана.
Автор поеми змінює дати, вигадує події, що суперечать задокументованим, перекручує відомі факти.
Усе задля того, аби представити українського державця пекельним злочинцем і переступником. Він-бо "зрадив" російського суверена, - того самого, який порушив підписані угоди й ґвалтовно позбавив Україну гарантованих ними свобод.
Мазепа ще нібито й збезчестив свою хрещеницю Мотрю: якби це було правдою, - гріх дійсно непрощенний.
Вірнопідданий російський поет натомість підносить Кочубея: згадаємо знамениті рядки про доправлений з Полтави в Петербург "донос" на гетьмана. Свого часу Михайло Драгоманов любив при нагоді нагадувати, що "Полтава" - єдиний у європейській літературі твір, де уславлено донос і наклепництво.
Объяснение:
героем повести является Тарас Бульба. Гоголь
показал одного из героев национально – освободительной борьбы
украинского козачеста
за свою
независимость. Эпоха наложила большой отпечаток на его жизнь.Читая
первую
главу повести, главный герой вызывает у меня отвращение. Суровая жизнь
того
времени, редкие встречи с семьей сказались на его характере. Тарас
Бульба не
показывал доброго отношения к своей жене («А где стара?
Живее, стара, готовь
нам есть…») , но он воспитывал в своих сыновьях
почтение и уважение к матери
(«Подойдите, дети, к матери: молитва материнская и на воде и
на земле
«Бульба был упрям
страшно. Это был один из тех характеров, которые могли возникнуть в
тяжелый ХV век» ,
- писал Н. В. Гоголь.Тарас
Бульба любил
«простую жизнь козаков» ,
которая обязывала чтить православную веру, не стыдить товарищество и
горячо
любить родину. Тарас был суров, иногда жесток и решителен в
поступках.Светлица
Бульбы была убрана во вкусе того «бранного,
трудного» и изможденного войнами
времени. Убранство его напоминает склад награбленных вещей.
«На стенах – сабли,
нагайки, сетки для птиц, невода и ружья… На полках по углам
стояли кувшины,
бутылки и фляжки зеленого и синего стекла, резные серебряные кубки,
позолоченные чарки всякой работы…» . Таким образом
Гоголь не только знакомит
читателей с бытом козачьей семьи, но и характеризует с бытом
владельца. Обстановка жилища дает знать о том, что его хозяин
– воин,
жизнь которого
в постоянной борьбе и военных походах.Если в первой половине
повести
Тарас Бульба ничем не отличался от своих соратников –
«был одним из числа
коренных, старых полковников: весь был он создан для бранной тревоги и
отличался грубой прямотой своего нрава» , то во второй
половине мы видим
закаленного в битвах, сильного духом полковника, которого слушают и
поддерживают товарищи по борьбе.Так он произносит свою знаменитую речь
о том,
«что такое есть товарищество» . Он призывает их
отомстить за «оскорбление веры
предков и святого обычая, за посрамление церквей, за бесчинства
чужеземных
панов, за угнетения, за позорное унижение своих нравов, за посмеяние
своих
прав».Тарас Бульба был патриотом, его мужество особо
проявляется тогда, когда
он честно сражается в битве под Дубно,
погибает на костре. И своих сыновей Тарас учит следовать
его примеру.