В зів'ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого гаю? Хто взнає, який я чуття скарб багатий В ті вбогії вірші вкладаю? І. Франко
Збірка І. Франка «Зів’яле листя» побачила світ у 1896 році. Її поява викликала великий резонанс у оточенні митця. Недруги підхвалювали поета і раділи, бо були впевнені, що він відійшов від створення громадської лірики і у нього з’явилися так звані «занепадницькі» настрої. Не розуміли митця і його друзі: що могло статися з вічним революціонером і поетом-борцем? Але ні вороги, ні друзі тоді не відчули, що народилася справжня перлина не лише української, а й світової інтимної лірики, яка своєю великою силою виражених поетом почуттів буде тривожити серця не тільки сучасників, а й багатьох наступних поколінь.
Збірка «Зів’яле листя» створювалася довгих десять років. І можна з впевненістю стверджувати, що недарма І. Франко дав їй підзаголовок «лірична драма». Три дії — це ніби три «жмутки» зів’ялого листя, які символізують нещасливе кохання і життя ліричного героя. Звичайно ж, не треба ототожнювати ліричного героя з автором, але добре відомо, що й у житті І. Франка мало місце щире, а часом трагічне кохання, яке залишило глибокий слід у серці і душі митця. У збірці поет створив ідеал коханої дівчини ліричного героя: цілісна особистість, розумна, щира і вродлива дівчина. Можливо, саме таку дівчину шукав у своєму житті І. Франко, але так і не знайшов:
«Я не тебе люблю, о ні,
люблю я власну мрію».
Поет був впевнений, що «незагоєні рани, невтишні жалі», «тихе зітхання», порухи чутливої душі і є коханням. Саме таке почуття надає людині впевненості і надихає її на сміливі вчинки:
«Я понесу тебе в душі на дні,
Облиту чаром свіжості й любові,
Твою красу я переллю в пісні,
Коралі уст у рими голосні».
Але якщо кохання нещасливе, нероздільне, то воно, як вогонь, який «враз і гріє, й пожирає». Мабуть, саме тому ліричний герой збірки врешті-решт вирішує піти з життя. Таким чином, напруга почуттів у ліричних поезіях «Зів’ялого листя» змінюється три рази. Спочатку це життєствердження через кохання, потім — розчарування, а у фіналі — лише розпач і зневіра.
Якщо казати про власне враження, то особисто мені найбільш усього сподобалася поезія «Червона калино, чого в лузі гнешся?» З часом цей вірш був покладений на музику, причому багато наших співвітчизників вважають пісню народною. Головними персонажами поезії є червона калина, достатньо поширений у фольклорі образ, який уособлює жіночість, а також дуб — символ витривалості, сили, парубоцтва. Калина стала збірним образом українських дівчат, у яких був один шлях у житті — заміжжя та сімейні турботи, частіш усього з нелюбим чоловіком. Для щастя цього мало, та на перешкоді стояла несхитність традицій. Дуб, як втілення цих традицій, не може зрозуміти, що його сила і могутність заслоняє іншим сонце і стає перешкодою на шляху до справжнього людського щастя:
«Я вгору не пнуся, я дубам не пара,
Я дубам не пара;
Та ти мене, дубе, отінив, як хмара,
Отінив, як хмара».
Тільки той, хто прочитає збірку «Зів’яле листя», може стверджувати, що він знайомий з творчістю І. Франка, тільки той може зрозуміти, що І. Франко був не тільки невтомним борцем, а й звичайною людиною, яка кохала і зневірювалася, яка любила і ненавиділа. І саме кохання здатне дати нам творчу наснагу і натхнення, саме кохання може зробити будь-яку людину поетом, а справжнього поета підняти до небачених раніш висот.
Как известно, А.А. Фет четко разделил жизнь и поэзию. «Не заноси же в мир святыни своих невольничьих тревог»,- в этом стихе из стихотворения «Добро и зло и сформулировано его поэтическое кредо. Следуя ему, Фет писал всегда только о высоком и вечном: о природе, о любви и дружбе, об искусстве.
Стихотворения «Чудная картина…» и «Облаком волнистым…» о природе. В этих пейзажных зарисовках нет деталей, представлен лишь общий вид. Такие обобщенные картины, без пристального вглядывания, характерны для раннего творчества А.А. Фета. Но в стихотворении «Чудная картина…» изображение ясное и четкое: употреблены конкретные существительные «равнина», «луна», «сани». Причем, во второй строфе возникает повтор-перифраз: «белая равнина» - «блестящий снег», «луна» - «свет небес». Выразительность и четкость изображения усилены контрастным цветовым рядом: снег и силуэт саней на нем - ночное небо и диск луны на нем. Такую картину очень легко представить. В картине стихотворения «Облаком волнистым…», напротив, главенствуют неясность и нечеткость: «пыль», «не видать», «кто-то». В стихотворении «Чудная картина…» эпитет – основное изобразительное средство, эпитеты определяют и взгляд, и отношение лирического героя. Эпитеты «высоких», «далеких», «полная» подчеркивают безграничность пространства, взгляд лирического героя охватывает все изображенное. Умиротворенно-любовное состояние выражено с оценочных эпитетов «чудная», «родна». В стихотворении «Облаком волнистым…» всего три эпитета. Первый из них - «волнистым» - в инверсии усиливает неясность, нечеткость, кроме того, задает мотив движения. Второй – «лихом» - этот мотив развивает, усиливает. Взгляд лирического героя сосредоточен на движущейся фигуре:
Вижу: кто-то скачет
На лихом коне.
Видимое здесь рождает воспоминания о «друге далеком». Появляется еще один персонаж. Эпитет «далеком» усложняет художественное пространство. Более сложным и разветвленным ощущается в этом стихотворении и художественное время. Воспоминания всегда связаны с Таким образом, сознание лирического героя из настоящего («встает», «вижу», «скачет» – глаголы настоящего времени) переносится в а затем и в будущее, поскольку глагол «вспомни» употреблен в будущем времени. Увидев всадника, герой вспоминает о друге и надеется на ответное воспоминание. Лирическое «Я» стихотворения «Чудная картина…» существует только в настоящем. В этом стихотворении нет ни одного глагола (прием «безглагольности» - художественное открытие А.А. Фета, вызвавшее немало разноречивых откликов у его современников). Настоящее время передается назывными предложениями и составным именным сказуемым с нулевой связкой: «Как ты мне родна…». Мотив пути отчетливо проявляется лишь к концу стихотворения:
И саней далеких
Одинокий бег.
Мотив пути, движения и в том и в другом стихотворении задан и хореем, правда, в стихотворении «Облаком волнистым…» движение более ощутимо, более динамично благодаря глаголам движения «встает», «скачет». В двух последних стихах внешнее движение сменяется внутренним - движением мысли, чувства, памяти. И мотив памяти звучит сильнее, чем мотив пути.
Стихотворение «Чудная картина…» - это одно сложное синтаксическое целое; так передано целостное восприятие природы, взаимосвязь с окружающим миром, в котором важно все. Ощущение целостности, гармонии, одинаково любовного восприятия всего окружающего усиливается синтаксическим параллелизмом (прилагательное + существительное): «чудная картина», «белая равнина», «полная луна», «блестящий снег», «одинокий бег». Присутствие живых существ в этом безмолвном белом пространстве, равно как и мотив пути, вводится инверсией: «И саней далеких…». Кроме того, единственное предложение - по цели высказывания повествовательное, что также передает спокойное, умиротворенное состояние лирического героя. Это спокойствие и умиротворение не может поколебать даже восклицательная частица «как»; она лишь добавляет толику восхищения, спокойного внутреннего восхищения
Как известно, А.А. Фет четко разделил жизнь и поэзию. «Не заноси же в мир святыни своих невольничьих тревог»,- в этом стихе из стихотворения «Добро и зло и сформулировано его поэтическое кредо. Следуя ему, Фет писал всегда только о высоком и вечном: о природе, о любви и дружбе, об искусстве.
Стихотворения «Чудная картина…» и «Облаком волнистым…» о природе. В этих пейзажных зарисовках нет деталей, представлен лишь общий вид. Такие обобщенные картины, без пристального вглядывания, характерны для раннего творчества А.А. Фета. Но в стихотворении «Чудная картина…» изображение ясное и четкое: употреблены конкретные существительные «равнина», «луна», «сани». Причем, во второй строфе возникает повтор-перифраз: «белая равнина» - «блестящий снег», «луна» - «свет небес». Выразительность и четкость изображения усилены контрастным цветовым рядом: снег и силуэт саней на нем - ночное небо и диск луны на нем. Такую картину очень легко представить. В картине стихотворения «Облаком волнистым…», напротив, главенствуют неясность и нечеткость: «пыль», «не видать», «кто-то». В стихотворении «Чудная картина…» эпитет – основное изобразительное средство, эпитеты определяют и взгляд, и отношение лирического героя. Эпитеты «высоких», «далеких», «полная» подчеркивают безграничность пространства, взгляд лирического героя охватывает все изображенное. Умиротворенно-любовное состояние выражено с оценочных эпитетов «чудная», «родна». В стихотворении «Облаком волнистым…» всего три эпитета. Первый из них - «волнистым» - в инверсии усиливает неясность, нечеткость, кроме того, задает мотив движения. Второй – «лихом» - этот мотив развивает, усиливает. Взгляд лирического героя сосредоточен на движущейся фигуре:
Вижу: кто-то скачет
На лихом коне.
Видимое здесь рождает воспоминания о «друге далеком». Появляется еще один персонаж. Эпитет «далеком» усложняет художественное пространство. Более сложным и разветвленным ощущается в этом стихотворении и художественное время. Воспоминания всегда связаны с Таким образом, сознание лирического героя из настоящего («встает», «вижу», «скачет» – глаголы настоящего времени) переносится в а затем и в будущее, поскольку глагол «вспомни» употреблен в будущем времени. Увидев всадника, герой вспоминает о друге и надеется на ответное воспоминание. Лирическое «Я» стихотворения «Чудная картина…» существует только в настоящем. В этом стихотворении нет ни одного глагола (прием «безглагольности» - художественное открытие А.А. Фета, вызвавшее немало разноречивых откликов у его современников). Настоящее время передается назывными предложениями и составным именным сказуемым с нулевой связкой: «Как ты мне родна…». Мотив пути отчетливо проявляется лишь к концу стихотворения:
И саней далеких
Одинокий бег.
Мотив пути, движения и в том и в другом стихотворении задан и хореем, правда, в стихотворении «Облаком волнистым…» движение более ощутимо, более динамично благодаря глаголам движения «встает», «скачет». В двух последних стихах внешнее движение сменяется внутренним - движением мысли, чувства, памяти. И мотив памяти звучит сильнее, чем мотив пути.
Стихотворение «Чудная картина…» - это одно сложное синтаксическое целое; так передано целостное восприятие природы, взаимосвязь с окружающим миром, в котором важно все. Ощущение целостности, гармонии, одинаково любовного восприятия всего окружающего усиливается синтаксическим параллелизмом (прилагательное + существительное): «чудная картина», «белая равнина», «полная луна», «блестящий снег», «одинокий бег». Присутствие живых существ в этом безмолвном белом пространстве, равно как и мотив пути, вводится инверсией: «И саней далеких…». Кроме того, единственное предложение - по цели высказывания повествовательное, что также передает спокойное, умиротворенное состояние лирического героя. Это спокойствие и умиротворение не может поколебать даже восклицательная частица «как»; она лишь добавляет толику восхищения, спокойного внутреннего восхищения
В зів'ялих листочках хто може вгадати
красу всю зеленого гаю?
Хто взнає, який я чуття скарб багатий
В ті вбогії вірші вкладаю?
І. Франко
Збірка І. Франка «Зів’яле листя» побачила світ у 1896 році. Її поява викликала великий резонанс у оточенні митця. Недруги підхвалювали поета і раділи, бо були впевнені, що він відійшов від створення громадської лірики і у нього з’явилися так звані «занепадницькі» настрої. Не розуміли митця і його друзі: що могло статися з вічним революціонером і поетом-борцем? Але ні вороги, ні друзі тоді не відчули, що народилася справжня перлина не лише української, а й світової інтимної лірики, яка своєю великою силою виражених поетом почуттів буде тривожити серця не тільки сучасників, а й багатьох наступних поколінь.
Збірка «Зів’яле листя» створювалася довгих десять років. І можна з впевненістю стверджувати, що недарма І. Франко дав їй підзаголовок «лірична драма». Три дії — це ніби три «жмутки» зів’ялого листя, які символізують нещасливе кохання і життя ліричного героя. Звичайно ж, не треба ототожнювати ліричного героя з автором, але добре відомо, що й у житті І. Франка мало місце щире, а часом трагічне кохання, яке залишило глибокий слід у серці і душі митця. У збірці поет створив ідеал коханої дівчини ліричного героя: цілісна особистість, розумна, щира і вродлива дівчина. Можливо, саме таку дівчину шукав у своєму житті І. Франко, але так і не знайшов:
«Я не тебе люблю, о ні,
люблю я власну мрію».
Поет був впевнений, що «незагоєні рани, невтишні жалі», «тихе зітхання», порухи чутливої душі і є коханням. Саме таке почуття надає людині впевненості і надихає її на сміливі вчинки:
«Я понесу тебе в душі на дні,
Облиту чаром свіжості й любові,
Твою красу я переллю в пісні,
Коралі уст у рими голосні».
Але якщо кохання нещасливе, нероздільне, то воно, як вогонь, який «враз і гріє, й пожирає». Мабуть, саме тому ліричний герой збірки врешті-решт вирішує піти з життя. Таким чином, напруга почуттів у ліричних поезіях «Зів’ялого листя» змінюється три рази. Спочатку це життєствердження через кохання, потім — розчарування, а у фіналі — лише розпач і зневіра.
Якщо казати про власне враження, то особисто мені найбільш усього сподобалася поезія «Червона калино, чого в лузі гнешся?» З часом цей вірш був покладений на музику, причому багато наших співвітчизників вважають пісню народною. Головними персонажами поезії є червона калина, достатньо поширений у фольклорі образ, який уособлює жіночість, а також дуб — символ витривалості, сили, парубоцтва. Калина стала збірним образом українських дівчат, у яких був один шлях у житті — заміжжя та сімейні турботи, частіш усього з нелюбим чоловіком. Для щастя цього мало, та на перешкоді стояла несхитність традицій. Дуб, як втілення цих традицій, не може зрозуміти, що його сила і могутність заслоняє іншим сонце і стає перешкодою на шляху до справжнього людського щастя:
«Я вгору не пнуся, я дубам не пара,
Я дубам не пара;
Та ти мене, дубе, отінив, як хмара,
Отінив, як хмара».
Тільки той, хто прочитає збірку «Зів’яле листя», може стверджувати, що він знайомий з творчістю І. Франка, тільки той може зрозуміти, що І. Франко був не тільки невтомним борцем, а й звичайною людиною, яка кохала і зневірювалася, яка любила і ненавиділа. І саме кохання здатне дати нам творчу наснагу і натхнення, саме кохання може зробити будь-яку людину поетом, а справжнього поета підняти до небачених раніш висот.
переделай,сократи