Франц Кафка був чиновником, все своє життя він пропрацював держслужбовцям і писав він в основному в стіл. При його життя була видана лише мала частина його творів, все інше було всупереч останньої волі Кафки видано його духівником і другом Максом Бродом. Якраз неопубліковані романи Кафки і зробили його знаменитим вже посмертно. По суті, багато ідей Кафки співзвучні основним ідеям екзистенціалізму. Перейдемо до цих самих творів.
Говорячи про Кафку, я не можу не згадати його оповідання "Перетворення". Незважаючи на те, що він короткий, він є найвідомішим твором Кафки і доносить до нас його основні ідеї. Проблема маленької людини, проблема хиткість навколишнього світу, сімейних і суспільних відносин. Грегор Замза раптово, без всяких на те причин перетворюється на комаху і поступово приходить до розуміння абсурдності буття, марності спроб стати кимось в цьому світі.
Перейдемо до ключового трикутнику романів Кафки. Кожен з них в тій чи іншій мірі розкриває перед нами всі грані світорозуміння Кафки. Навіть є особливий піджанр, виділений шанувальниками творчості Кафки - кафкіанський кошмар.
У романі процес над головним героєм, Йозефом К. Починається судовий процес, ні мотиви якого, ні наслідки якого герою неясні. По суті він живе так само, як жив. Спробувавши розібратися в суті цього безглуздого і абсурдного процесу, він втягується в нього, з'являються моменти, коли він не займається нічим, крім процесу
Екзистенціалізм в творчості Франца Кафки
У романі Замок теж велику роль відіграють ідеї абсурдності, неможливості виконати те, що ти хочеш, повного занурення в хитку реальність, в якій ти зовсім нічого не розумієш. Головний герой роману їде в замок, проте в замок він не може потрапити згідно з незрозумілої причини. Герой абсолютно відхиляється від наміченої мети, сковує незрозумілими обставинами. Особливо вражає кінець цього роману, хто читав, той зрозуміє про що мова ...
У романі Америка, він же - Зниклий безвісти, герой приїжджає в Америку повним надій молодою людиною. Дивна і невблаганна ланцюг обставин повністю змінює його, він пропадає безвісти як особистість, при цьому залишаючись тим же. Він втрачає свої документи, своє ім'я, свою зовнішність і т.п.
Так були виражені основні ідеї екзистенціалізму в романі Кафки. Герої потрапляють в абсурдні і безвихідні ситуації, що нагадують майже кошмарний сон. У них не залишається нічого крім безмежної втоми, процес втрати самих себе вони гають как-будто з боку. Окремий інтерес викликають символи і деякі сцени в романах, наприклад, притча про закон з процесу. Кафка - дуже глибокий і неординарний письменник, на мою думку, зробив для екзистенціалізму більше, ніж хто інший. Він не мислив категоріями, які не обгрунтовував екзистенціалізм як вчення. Він просто показував нічні кошмари маленької людини, як вони є, безвихідь в його романах можна порівняти за силою і глибині тільки з безвихіддю в романах Достоєвського. Цього письменника можна поставити в один ряд з Камю і Сартром, а за силою впливу - навіть вище їх.
До ознак фольклору не належить оригінальність, неповторність сюжету, композиції та поетики
Відчуває роздвоєність Маруся Богуславка
Марусі Чурай приписують авторство "Засвіт встали козаченьки"
Морозенка замучили татари
Уривок з твору "Чи не той то хміль?"
"Ой летіла сріла" - балада
"На панщину хожу, хожу" - суспільно-побутова
"Ой ходить сон коо вікон" - родинно-побутова
"Проведу я русалочки до бору" - календарно-обрядова
Головна думка "Слово про похід Ігорів" : заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти зовнішніх ворогів
Мотив вірша Г. Сковороди «De libertate»: утвердження думки про цінність особистої свободи людини;
«Повість минулих літ» - це історична й літературна пам'ятка, у якій історичні події викладено у формі літературних творів різних жанрів
Темою пісні «Всякому городу нрав і права…» є змалювання сучасного авторові світу, у якому кожен пристосовується, як може
риса, яка не характеризує байки Г. Сковороди це ці твори мають переважно віршовану форму
Жанр "Наталки Полтавки" І. Котляревський визначив як оперу
Події в п`єсі "Наталка Полтавка" розгортаються в такій послідовності:
освідчення возного Наталці - умовляння виборного, щоб Наталка послухала матір - зустріч Миколи й Петра - відмова возного від одруження з Наталкою
«Енеїда» Котляревського за жанром бурлескно-травестійна поема
Жанр твору Т. Шевченка «Катерина» соціально-побутова поема
Заклик до боротьби за звільнення "Борітеся – поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!" звучить у творі Т. Шевченка «Кавказ»
Цар волі – узагальнений образ борців, носіїв провідних ідей; рожеві квіти – безсмертні ідеї декабристів; білі птахи — душі померлих на будівництві, одна з пташок – Павло Полуботок
Саме царі найперші винуватці соціалістичного й національного поневолення українського народу, грабіжники його багатства, руйнівники його традицій, мови, культури.
Цар Микола: портрет: високий, сердитий, "одутий, мов посинів"; риси: поганий, проклятий, лукавий, лютий, сердитий; вседержитель; ведмідь або кошеня; "Цар волі"; п’яничка; неситий, "цвенькає".
Цариця: "Мов та чапля меж птахами, скаче, бадьориться"; "Небога, мов опеньок засушений"; "Тонка, довгонога, . хита головою"; "Богиня"; "Цяця".
Цар Петро І: портрет: "очі неситі"; риси: жорсткий, підступний, байдужий до проблем простого люду; людоїде, змію; вбивця і самодур; проклятий людом; мов світ увесь хоче загарбати; кат-бузувір.
Чиновники і панство: риси: улесливість, жадність, алчність, ненажерливість, підступність; "Деруть і з батька, і з брата"; "П’явки людські"; пузаті, сопуть, хропуть, понадувались, як індики.