«В своїй чотирилітній мандрівці Захар Беркут пізнав світ, був і в Галичині, і в Києві, бачив князів і їх діла, пізнав вояків і купців, а його простий, ясний розум складав усе бачене й чуте, зерно до зерна, в скарбницю пам’яті, як матеріали для думки». • «…Знали його не лиш як чудовного лікаря, що лічить рани і всякі болісті, але й не менш як чудового бесідника та порадника, котрий «як заговорить, то немов би тобі в серце вступає», а як порадить чи то одному чоловікові, чи й цілій громаді, то хоч цілий майдан старців набери, то й ті вкупі, певно, ліпшої ради не придумають…Віддавна Захар Беркут прийшов був до того твердого переконання, що як чоловік сам-один серед громади слабий і безрадний, так і одна громада слаба і що тільки спільне порозуміння і спільне ділання многих сусідніх громад може надати їм силу і може в кожній громаді поокремо зміцнити свобідні порядки громадські». • «Він за молодших часів часто ходив по громадах, бував на їх копних зборах, старався пізнати добре їх потреби й людей, і всюди ради та намови його змагали до одного: до скріплення дружніх, товариських і братерських зв’язків між людьми в громадах і між громадами в сусідстві». • «Нам не потрібно милості від боярина і ні за що ставати нам рабами — се причина, для чого він ненавидить нас і прозиває нас смердами. Але ми знаємо, що гордість його пуста і що правдиво свобідному чоловікові личить не гордість, а супокійна повага та розум». • «Раз умирати кождому, але славно вмирати — се не каждому лучається». • «Недалеко від побоєвища, захищений кам’яною брилою від стріл, сидів на соломі Захар Беркут, занятий при ранених. Він повиймав їм із ран стріли, повимивав рани при Мирослави і заходився перев’язувати їх, поприкладавши якоїсь скусно приладженої живиці». • «Коли б про нього справді йшло діло, то я сказав би вам: “Я не маю сина, мій син погиб в бою. Але тут діло йде про нашу оборону і тепер мусили б усі, неприготовані, погинути від монголів. Для того я говорю вам: не дбайте про мого сина, а рішайте так, якби він був уже в гробі”». • «…Міняти одного хлопця за руїну наших сусідів се була б ганьба, була б зрада». • «Коли б діло йшло тільки між мною та твоїм бегадиром, то я радо віддав йому все, що маю, навіть свою власну стару голову, за увільнення сина. Але ти радиш нам нерівну заміну, при якій скористати можу тільки я сам і мій рід, але стратити мусить не тільки одна громада, а всі ті громади, через які мусить іти ваш похід». • «Зломи другий раз погану силу так, як зломив її перший раз, коли могутньою рукою розбив сесю кам’яну стіну, і дав водам протоку, і дарував людям отою прекрасну долину! Загати її тепер назад, нехай згине горда ворожа сила, що тепер знущається над нами». • Максим: «Мій батько не на вітер говорить. Він звик добре передумати, за ким що говорить». • «Нехай же вам зв’язок в нинішню побідну днину буде порукою, що й наш народ так само перебуде тяжкі злигодні і не розірве свого сердечного зв’язку з чеснотою й людяним норовом!» • «Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас».
Напевно, брехня – складне поняття. Брехня вважається пороком. Але вона потрібна людям, інакше давно зникла б з лиця Землі. І чому кажуть: «ложь во благо»? Я спробую відповісти на це сам, як вважаю за потрібне. Для мене брехня – це однозначно недобре діло. Адже, якщо людина бреше мені, то він хоче ввести мене в оману. Може бути, він хоче потім мене використовувати для своїх цілей. А може, він просто хоче посміятися над «дурником». Або бреше, не подумавши, щоб від нього відчепилися. У будь-якому випадку його брехня спочатку не припускає хороших мотивів щодо мене. Як мінімум, ця людина до мене байдужий. Є ще «ложь во благо». Це коли людині не говорять правди, щоб його не засмучувати. Наприклад, хворому не говорять, що його хвороба смертельна, а обманюють. Чи не повідомляють, що щось неприємне сталося, а заспокоюють: «все в порядку». Все добре, прекрасна маркіза! Але така брехня все одно залишається брехнею. Людина все одно буде підозрювати недобре, страждати, мучитися. А потім все-таки дізнається всю правду. І хто його знає, чи не краще було сказати йому відразу! Єдиний варіант «брехні во благо», який я особисто визнаю – це промовчати там, де дійсно говорити не можна. Наприклад, щоб не було паніки. Або, щоб не завдати глибокої сердечної рани. Недарма говорять: «Мовчання – золото». Але не брехати, не писати, не придумувати і не «перекручувати». Не люблю людей, яким брехати так легко, «як в калюжу дути». А я таких людей знаю, з деякими навіть один час дружив. Але недовго. З ними можна спілкуватися, але не можна дружити, не можна заводити ніякі спільні справи. Інакше потрапиш в халепу. Іноді не зрозумієш, навіщо вони складають: багата фантазія? Або як-то самостверджуються? Потім просто намагаєшся «фільтрувати» все, що вони говорять. А їм хоч би що! Втративши одних приятелів, вони тут же заводять інших, часто таких же брехунів. А потім ці люди щиро не розуміють, чому потрапляють в неприємності, чому з ними не хочуть спілкуватися. За моїми часто брешуть публічні люди – ті, чиї слова важливі, до кого прислухаються. Наприклад, члени уряду. Їх брехня зазвичай містить елементи правди, але вони її «перекручують», маніпулюючи громадською думкою. Зазвичай при цьому вони замовчують важливу інформацію: «відкрито 25 нових шкіл». Але не йдеться про те, що всі ці школи не побудовано, а просто відремонтовані. У глядача ж створюється помилкове враження. Таке «замовчування» - це не «брехня на благо», а просто брехня. Якщо людині часто брешуть, а сам він такий прийом не використовує, йому варто задуматися. Може, він сам веде себе так, що йому «підносять» всякий непотріб? Те ж саме можна сказати про народ і про уряді. Я сам іноді брехав, але зараз намагаюся робити це якомога менше. Просто є такі люди, які не хочуть чути правди. Їм, як кажуть, хоч кіл на голові теши, вони стоять на своєму помилковому думці. Є й інші - вони відразу загрожують покаранням за правду. А ось брехня в них проходить «на ура». Знаєте, чому я ще не хочу брехати? Тому що, вимовляючи те, чого не думаю, чого немає, я вже не буду собою. Я не зможу виразити себе таким, який я є. А будувати з себе когось іншого мені нецікаво.