Мова Сковороди — це мова «українського бароко з її обома полюсами — церковнослов'янщиною української редакції та народною мовою» , яка підготувала ґрунт для єдиної літературної мови на народнорозмовній основі.
Боротьба проти поневолювачів українського народу велася не тільки на полі брані, а й у сфері духовній, де основною зброєю було слово. Словом народ боронив і відстоював свою сутність.
Сковорода виробив цілу філософію слова. Він його розумів і як «безодню», що може охопити всю різноманітність космосу, і як міру речей, через яку все можна спробувати пізнати, відчути, і як силу реально існуючого. Загадка слова, що була непізнана до нього і залишилася такою й нині, хвилювала Сковороду. Слово не тільки знак світу, а мова — знакова система. Слово має структуру, що нагадує структуру світу. Є матерія у вигляді звуку, є знакове зміщення субстанції, якась назва, є, зрештою, образ, тобто якийсь символічний зміст, що дає змогу алегорично його використовувати, як у байці. Однак є щось невидиме, невловиме, внутрішнє, завдяки чому слово переживає речі, людей, час, простір.
Серед героїв - козак Пилип Швайка. Він є відчайдушним, спритним, невловимим козацьким вихідником, справжнім лицарем. Швайку поважають козаки і бояться вороги. Інші герої - хлопчики-джури (ті, хто допомагає козаку і навчається у нього, щоб у майбутньому стати казаком): Грицик, Санько-характерник, Демко Дурна Сила.
Грицько та Санько вперше зустріли Швайку коли того шукали татари у озері, але він сховався. Швайка спочатку хоче їх відправити, але далі вони діють разом. Швайка знайомить їх зі своїм вірним другом - вовком Барвінком. Швайка та хлопці переживають багато пригод, неодноразово ризикують життям.