Англíйська револю́ція — релігійно-політичний та соціальний конфлікт в Англії в середині 17 ст., зумовлений суперечностями між феодально-королівською системою та швидкою капіталізацією країни.
Объяснение:
У 17 ст. в Англії сталися кардинальні зміни у структурі суспільства: швидкий розвиток мануфактурного господарства, торгівлі, товарно-грошових відносин, піднесення міст, зростання ролі найманої праці в сільському господарстві; виник значний найманих працівників, нового дворянства та співробітників торгових компаній, які мали монопольне право на торгівлю. Окрім того, були духовно-релігійні конфронтації через Реформацію: розгорнулася боротьба між англіканською державною церквою та католиками Стюартами, посилилася напруга між протестантами (пуритани та індепенденти). За Якова І та Карла І Англійського загострився конфлікт між королівською владою та парламентом, що позначилося на політичній ситуації в країні. 28.05.1628 парламент проголосив «Петицію про права», де була підтверджена низка важливих прав:
заборона стягувати з населення не затверджені парламентом податки;
заборона здійснювати арешт будь-якої особи без відповідної судової ухвали, не згідно із законом;
припинення арештів цивільних осіб за законами воєнного часу;
заборона облаштовувати постої військ у будинках обивателів.
Карл І підписав цей документ, однак не планував його виконувати. Упродовж 11 років він не скликав парламент.
Подіям революції передувало повстання 1638 в Шотландії.
Puppet theater is one of the varieties of puppet art, which includes cartoon and non-cartoon animated film art, pop puppet art and art puppet television programs. The art of puppeteers is very old - different countries arose their own, which later became traditional, types of puppets and types of performances. There is evidence of the existence of ritual mysteries in Egypt, during which women wore the doll of Osiris. In ancient Greece, the puppet theater existed in the Hellenistic era. The origins of the puppet theater are in pagan rituals, games with materialized gods. The mention of playing dolls is found in Herodotus, Xenophon, Aristotle, Horace, Marcus Aurelius, Apuleius [1]. However, puppet shows, relatively speaking, of the variety type and the art of puppet theater came to Ancient Greece and Ancient Rome with wandering groups of puppeteers from Ancient India (land and sea routes through Ancient Iran) and Ancient China. (O. Tsekhnovitser, I. Eremin. Petrushka Theater. - Moscow-Leningrad.: Gosizdat, 1927)
Folk puppet theaters of Ancient Rome are related to the ancient Roman comedy atellana with the comic hero-jester Mack, the prototype of the future Pulcinella.
Types of puppet theaters Edit
The variety of forms of performance in the puppet theater is determined by the variety of types of puppets and their control systems. There are puppet dolls, cane, glove, tablet. Dolls can range in size from a few centimeters to 2-3 meters.
The difference in the forms of representations is determined, most often, by the national traditions of the country; tasks that are set for the actors by the director of the performance, as well as the relationship of puppets and actors with the artistic design of the performance.
The art of puppet theater is characterized by: the ability to reflect the bright traits of a person's character, the persuasiveness of allegory and figurative common noun. This determines the inclusion in the repertoire of puppet theaters of satirical, and in a number of countries in Southeast Asia - heroic-pathetic performances.[1]
Английская революция, известная также как Английская гражданская война (англ. English Civil War); — происходивший в 1640—1660 годах процесс перехода Англии от монархии к буржуазной республике, закончившийся смертью протектора Кромвеля и реставрацией монархии.