Серед найдавніших рабовласницьких держав, які виникли на території
сучасної України в І тис. до н.е., особливу увагу привертає скіфське державне утворення. По-перше, скіфська держава добре вивчена ученими завдяки твикористанню великої кількості інформації, добутої з різноманітних джерел: від археологічних матеріалів до даних писемних пам'яток. По-друге, аналіз особливостей виникнення Скіфії є найбільш точним підтвердженням більшості теорій занепаду первісного суспільства й виникнення т ранньокласової рабовласницької держави.
Скіфські племена, які з'явилися у Північному Причорномор'ї на рубежі
VIII-VII ст. до н. е., належали до іраномовних кочових племен. Їх витіснили з Азії до Європи більш могутні кочові сусіди – племена масагетів. Самоназва скіфів – сколоти, але за традицією історики продовжують вживати грецьке слово «скіфи» для позначення цього народу. Геродот вважав скіфів одним народом, однак аналіз їх життя та господарювання свідчить про інше.
У Північному Причорномор'ї скіфи спочатку продовжувала займатися
кочовим скотарством, але за таких умов вони не були б спроможні утворити
рабовласницьку державу, а тим більше вижити в новому для них природному
середовищі. Справа в тім, що тваринного білка вже не вистачало для
харчування всього тодішнього населення, і лише вирощування хлібу мало
забезпечити їм виживання. Тому старші скіфські племена, так звані «саї», або
«царські скіфи», залишилися кочовиками, а молодші племена перетворилися
на землеробів.
Вирощування хліба стало для колишніх кочівників основним
заняттям, так само, як і для первісного населення Північного Причорномор'я –
кіммерійців, частина яких підкорилася скіфам. Поступово молодші кочові
племена разом з місцевими землеробами перетворилися на данників царських
скіфів, а згодом їм судилося стати державними рабами.
Як відомо, рабовласницькі відносини в кочовому суспільстві ніколи не
набували панівного характеру, оскільки з економічної точки зору такий уклад
господарства був для номадів невигідним (за винятком використання рабів у
домашньому господарстві племінної верхівки). Тому в перспективі будь-які
кочівники могли створити лише феодальне суспільство і державу, яка
спиралася на відповідну економічну систему. У степах Азії скіфи не мали
можливості для розвитку осілого землеробства як економічної основи
рабовласництва, але в таврійському степу і на півночі кримського півострова
землеробство за часів їх панування розвинулося досить широко, що було
зумовлено трьома причинами. По-перше, саме тут існували великі масиви
природно родючої землі, які не потребували великих попередніх зусиль для
введення їх до сільськогосподарського обігу. На цих земельних масивах
великі групи осілих землеробів-родичів під наглядом сільських старшин, 7 призначених царськими скіфами, виробляли продукти землеробства.
Спочатку ці продукти поставлялися саям як данина, а з часом вони стали
прибутком колективних рабовласників, царських скіфів. Зрозуміло, що за таких умов племена осілих землеробів поступово перетворювалися на державних рабів. Прибуток від експлуатації осілих землеробів розподілявся
верхівкою царських скіфів відповідно до місця, яке родини кочовиків
посідали в племінній ієрархії.
Став гетманом, К. Разумовский поставил цель восстановить исконные права Украины. Так, он добился, чтобы дела Гетманщины были переданы из Сената в Коллегию иностранных дел (это создавало предпосылки возобновления отношений Украины и России как межгосударственных), подчинил себе Запорожье, а со временем и Киев (однако в 1761 г. город вновь вернулся под прямое имперское управление). Его идеалом были шляхетские порядки, существовавшие во времена Речи Посполитой. Все дальнейшие действия Разумовского были направлены на превращение казацкой старшины в шляхту. Он получил право самостоятельно назначать полковников и раздавать земли, возобновил традицию созыва старшинских рад (съездов), которые постепенно приобретали роль сословно-представительного органа. Началось восстановление Батурина, который вновь стал резиденцией гетмана. Несмотря на то что гетман Разумовский и его брат имели большое влияние при дворе, такие действия вызвали обеспокоенность в России. В 1754 г. появились указы, ограничивающие власть гетмана. К Разумовскому был приставлен советник-надзиратель, ему запрещалось самостоятельно назначать полковников. Отныне гетман мог лишь предлагать кандидатуру. Гетман был обязан постоянно отчитываться о доходах и расходах Войсковой казны, а также снять границы между Украиной и Россией, отменить пошлину на ввоз российских товаров, государственные таможни, которые приносили гетманскому правительству большую ежегодную прибыль. В ответ на возобновить самостоятельные внешнеполитические отношения Гетманщины К. Разумовский получил категорический отказ. Однако эти ограничения не остановили гетмана. На протяжении 1760—1763 гг. была проведена судебная реформа, положившая начало разделению власти на исполнительную и судебную. В то же время судебная система вернулась к тому состоянию, в котором она существовала до Национально-освободительной войны. Фактически был восстановлен сословный характер судов. Они вновь делились на земские, гродские и подкоморские. В высшее судебное учреждение — Генеральный суд — от каждого полка были введены представители казацкой старшины. Это свидетельствовало о том, что казацкая старшина по примеру шляхты закрепила свое привилегированное положение. Старшина, как и некогда шляхта, пыталась закрепить за собой земли, которыми владела, и получить новые имения, ограничить переходы крестьян и увеличить размеры панщины.
Кроме того, К. Разумовский провел реформы в армии и образовании. Так, все казаки теперь имели одинаковое вооружение (ружье, сабля, копье) и униформу — синий мундир с красным воротом, белые штаны и разноцветные шапки. Упорядочивалась и совершенствовалась артиллерия. Во всех полках открывались школы для обучения казацких детей. Гетман также намеревался открыть университеты в Киеве и Батурине. Получила статус высшего учебного заведения Киево-Могилянская академия.