Іван I Калита опанував Переяславлем і затвердився в ньому, а Олександр і Борис від'їхали з Москви до Твері, так що при Юрієві незмінно залишався один тільки Опанас. Сам Іван мав приватноправовий погляд на княження, як і його батько і старший брат. У своєму заповіті він долю брата Симеона надав старшому своєму синові Дмитру, а молодшому, Івану, — свою власну долю, отриману від Калити. За племінником, сином Андрія Івановича, Володимиром, була затверджена доля його батька. Під час малоліття Дмитра, управління державою знаходилося в руках бояр, природних прихильників об'єднувальної політики, бо чим менше було князів, тим більше було для бояр годувань. Вже в 1362 році Дмитро зігнав з престолу Дмитра Суздальського і став володарювати над князями ростовськими і суздальськими. Після смерті його молодшого брата Івана доля останнього була приєднана до Москви. У своїй духівниці великий князь заповідає старшому своєму синові Василю все велике княження, а з московської долі дає йому Коломну і половину своєї частки в Москві.
Інші володіння він розділяє між чотирма своїми синами; дружині також дає долю. На випадок смерті Василя бездітним робиться розпорядження, щоб його доля (велике княження) перейшла неподільною до наступного брата. Василь I продовжував збільшувати московські володіння. Будучи в Орді, він купив ярлик на Нижньогородське князівство, що було у володінні двоюрідного діда Василя, Бориса Костянтиновича. Окрім Нижнього, за том же ярликом Василь придбав Городець, Муром, Мещеру, Тарусу і, таким чином, опанував всім Суздальським княженням. Василя I пережив тільки один його син; ця обставина багато сприяла цілісності державної території. Василь Дмитрович заповів Василю Васильовичеві всі свої володіння, виділивши, за звичаєм, частину дружині своїй в довічне володіння. Нового великого князя, в його боротьбі з дядьком Юрієм і синами останнього, знову підтримували бояри. При їх до Василь II приєднав до Москви Серпухов; при їх же до він вийшов і переможцем з боротьби не зважаючи на те, що попадався в полон і був засліплений (за що отримав прізвисько Темний).
Вмираючи, Василь II розділив свої володіння між синами. Старшому, Івану, він дав велике княження Володимирське, яке було нерозривно пов'язано тепер з Москвою; у Москві він дає йому тільки свою спадкову третину. Іншим синам, Юрієві, Андрію Великому, Борису і Андрію Меньшому, великий князь також дає долі, але Іван отримав значно більше, чим всі брати разом, і у нього були всі засоби тримати їх в своїх руках. Іван III любив збільшувати свої володіння мирним шляхом. Він приєднав до своїх володінь верейську долю, передану йому князем, і долю брата свого Юрія, що помер в 1472 р.; Андрій Меньшой віддав Івану свою долю, окрім однієї волості під Москвою, призначеної для Андрія Старшого. Племінник великого князя, Іван Борисович, заповідав йому свою вотчину крім свого родича Федора; так само поступив і рязанський князь Федір Васильович, що заповів Івану свою вотчину на Рязані, в місті і на посаді, стару Рязань і Перевітеськ з волостями.
Силою Іван III приєднав до Москви тільки Новгород і Твер. Хоча великий князь висловлювався проти доль і переконував литовського князя не дробити держави, але сам він, поступаючись московській традиції, розділив свої володіння, причому старшому синові Василю дав велике княження, з 66 містами, а іншим своїм чотирьом синам — тільки 30 міст. Право карбувати монету отримав великий князь. У заповіті Івана III було остаточно вирішено питання про виморочні долі: долі могли переходити тільки до синів власника; якщо ж синів не було, то доля приєднувалася до великого княження. Власник міг довічно наділити дружину свою, але після смерті її наділ цей поступав у володіння великого князя. Василь III був останнім князем Московського князівства. Йому вдалося без воєн приєднати до Москви Псков, Рязань і северські князівства.
Удільна система цим не була знищена. Як звичай, вона продовжувала існувати і не була відмінена яким-небудь законодавчим актом, а вимерла поступово, поступившись місцем ідеї державної єдності, яка давно вже позначалася в тому, що старший брат отримував звичайно долю, що у багато разів перевершувала долі решти братів. Вмираючи, Василь III розділив свої володіння між синами Іваном і Юрієм. Хотів виділити значну долю синові своєму Федору і Івану IV.
Объяснение:
Наказ народного комісара оборони Союзу РСР № 227 від 28 липня 1942 року (отримав неофіційну назву «Ні кроку назад!»). Виданий у зв'язку з різким загостренням стратегічної обстановки на радянсько-німецькому фронті, коли війська Червоної армії після поразки в Харківській операції 1942 року, невдалих боїв у районі Воронежа, на Дону та на Донбасі з величезними втратами відступали до Волги і Північного Кавказу. Німці захопили густонаселені й найбільш розвинені промислові і сільсько-господарські райони СРСР. У документі констатувалося: на окупованій території залишилися 70 млн. радянських людей і величезні стратегічні ресурси, СРСР втратив перевагу над Німеччиною в людських резервах і запасах хліба, подальший відступ загрожував державі загибеллю. Наказ мав на меті ліквідувати пораженські настрої у військах, підвищити рівень дисципліни й відповідальності командного складу. Йосип Сталін вимагав наведення в армії «найсуворішого порядку і залізної дисципліни», знімати з посад і судити командирів будь-якого рангу, які допустили відступ військ без наказу вищого командира. Для кожного військовослужбовця оголошувалася вимога — ні кроку назад без наказу командування. Панікерів і боягузів наказувалося знищувати на місці. Передбачалося сформувати в межах фронту 1—3 штрафні батальйони по 800 осіб, а в межах армії — 5—10 штрафних рот по 150—200 осіб у кожній; 3—5 загороджувальних загонів (до 200 осіб у кожному), що мали не допустити несанкціонованого відходу частин із займаних позицій. Командування фронтів зобов'язувалося «ліквідувати відступальні настрої у військах», а також знімати з постів і направляти в Ставку Верховного головнокомандування для притягнення до військового суду командирів, які дозволили самовільний відступ з позицій без наказу командуючого фронту. Аналогічні дії армійського командування передбачалися стосовно командирів та комісарів корпусів, полків і батальйонів. Подальші події показали, що заходи, здійснені відповідно до наказу, не змогли зупинити відступ радянських військ. Проте вони все ж відіграли мобілізуючу роль у наведенні дисципліни й порядку
Объяснение:
кратко не получилось но здесь всё что нужно
Объяснение:
В I тысячелетии до н.э. Казахстан и Среднюю Азию населяли саки. Сведения о саках содержатся в наскальных надписях, составленных по приказам персидских царей Дария и Ксеркса, и сочинениях греко-римских авторов, среди которых можно выделить Геродота и Страбона. Персы называли жителей степи саками, что означало «великие мужи», а иногда «туры с резвыми конями». Древние греки называли саков азиатскими скифами. Греческий «отец истории» Геродот называл саков массагетами. В Жетысу, в горах Тянь-Шаня, по среднему течению Сырдарьи жили саки-тиграхауда. Они носили остроконечные шапки. В Приаралье и в низовьях Сырдарь иобитали саки-парадарайа — заморские саки. Южнее них расселялись саки-хаумаварга, они готовили напиток хаома. Греки называют их массагетами, даями. Даи, аргиппеи, исседоны кочевали в Северном Приаралье, Северном и Центральном Казахстане. Сакские вожди решали вопросы войны и мира, заключали союзы, отправляли послов, возглавляли войска Власть передавалась по наследству. Велика была роль народного собрания. Это было время распада первобытного строя и формирования военной демократии. На народном собрании выбирали вождя. Сакское общество состояло из трех групп — воинов, жрецов, скотоводов и земледельцев.
Цари выбирались из воинов. Основную массу составляли общинники-скотоводы. Женщины в сакском обществе занимали почетное положение, женщины часто были правителями. Известна царица VI в. до н.э. Томирис. На народном собрании женщины могли участвовать наряду с мужчинами. Древнегреческий писатель Ктесий: «Женщины саков во время войн вступают в битву». Древнегреческий географ Страбон отмечал, что саки — прекрасные наездники, вооружены луками, мечами, бронзовыми боевыми топорами. Геродот писал о саках следующее: «По одежде и образу жизни они схожи со скифами. Все предметы у них из золота и меди. Железо и серебро они не употребляют, потому что этих металлов нет в их стране, тогда как золото и медь в изобилии. Они ничего не сеют, питаясь домашними животными и рыбой, которую в изобилии доставляет им река Аракс. Из богов почитают солнце, которому приносят в жертву лошадей». Саки занимались кочевым скотоводством. Использовали куйме — юрту на повозке.
Главное значение имело коневодство и овцеводство. Выращивали курдючную и тонкорунную породы овец. Занимались и земледелием. Найдены оросительные каналы возле городища Чирик-Рабат (Кызылординской обл.). Остатки арыков II-III веков обнаружены около города Талгар возле Алматы, и в Жамбылской области. В 530 году до н.э. на земли саков вторглись персидские войска во главе с царем Киром. Царица Томирис (570-520 гг. до н.э.) разгромила персов, а голову Кира бросила в бурдюк с кровью. Об этом писал римский историк Помпеи Трог. В 519 году до н.э. поход против саков возглавил персидский царь Дарий. Вождь Скунха потерпел поражение. Древнегреческий историк Полиэн описал подвиг пастуха Ширака, он завёл персов в безводную пустыню. Саки должны были поставлять в персидские войска своих воинов. Саки в составе персидских войск участвовали в войнах с Грецией, Египтом. Сакская конница прикрывала отход персидских войск в Марафонской битве с греками в 490 году до н.э. В 330-327 году до н.э. Александр Македонский вторгся в Среднюю Азию и приблизился к Сырдарье. Борьбу против завоевателей возглавил Спитамен.
Сакские племена преградили греко-македонским войскам путь на Восток. Археологи исследовали города Чирик-Рабат (IV-II вв. до н.э.), находящийся в 300 км. от Кызылорды и Бабиш-Молда. В центре города находилась крепость — цитадель со стенами, вышками, рвом. С VIII века до н.э. на территории Казахстана, Сибири, Урала и Волги складывается «звериный стиль» в искусстве. Изображениями зверей и животных украшались одежда, бронзовые котлы, жертвенники, оружие, конская упряжь. С традицией «звериного стиля» саки познакомились во время походов в Переднюю Азию и Иран. «Звериный стиль» является отражением анимизма (каждый человек имеет предком какого-либо зверя). Изображение зверя считалось амулетом, тумаром, охранявшим от злых духов. Саки хоронили в погребальных сооружениях — курганах, их размер зависел от социального положения умершего. Бесшатырские курганы расположены у гор Желшалгыр на берегу р. Или. Всего их 31. Саркофаг — специальное сооружение из бревен, плотно прижатых друг к другу. Дромос — лаз от подножья кургана до саркофага. Обнаружены кинжалы-акинаки, стрелы с бронзовыми наконечниками, железные ножи. Бесшатыр относится к V-IV векам до н.э.Среди сакских памятников наиболее известны Иссыкские курганы в 50 км к востоку от Алматы. Здесь более 40 курганов. Самый знаменитый из них — Иссыкский курган. Его обнаружил археолог К. Акишев. В нем похоронен царевич 17-18 лет. 4000 золотых бляшек в виде фигурок зверей покрывают одежду и высокий конусообразный головной убор. Серебряная чаша с надписью доказывает, что сакам была известна письменность. Это захоронение получило название «Золотой человек» и является уникальным памятником культуры саков.