м. коцюбинський працював у різних літературних стилях. його повість «дорогою ціною» поєднує елементи романтизму та реалізму, але письменника вважають одним із засновників модернізму в українській літературі. як і модернізм є не просто стилем чи літературним напрямом, а й цілим світоглядом, який втілювався у безлічі мистецьких відгалужень. так, м. коцюбинський створив виразно імпресіоністичний твір «інтермеццо», звертався письменник і до експресіонізму, – зокрема, у творі «цвіт яблуні». розкажіть про історичну ситуацію, яка зображена у повісті «дорогою ціною». повість «дорогою ціною» описує часи кріпаччини. це один з найскладніших періодів української історії. коли поневолене селянство страждало, під ярмом кріпатчини, знаходились люди, які ладні були віддати життя за свободу, не вміють коритися антигуманному суспільному порядку. саме таких людей і зображує коцюбинський у своєму творі. схарактеризуйте головних персонажів повісті. розкажіть про образ івана котигорошка.
іван котигорошко є одним з другорядних образів повісті. але цей образ письменникові вдалося змалювати яскравим, не менш живих та індивідуальнихобразів головних героїв остапа та соломії. іван котигорошко постає перед читачем людиною рішучою, твердою у своїх рішеннях та вчинках, він понад усе цінує дружбу, ладний пожертвувати власним життям заради друзів. що ви можете сказати про жанрову приналежність твору. твір «дорогою ціною» є епічним твором, який належить до жанру повісті. мир епічного твору визначається за його обсягом, кількістю персонажів, про-міжком часу, який зображено, кількістю сюжетних ліній, композицією та іншими чинниками. за жанровим різновидом цей твір є пригодницькою повістю. визначіть пафос твору.
назвіть проблеми, порушені у творі м. коцюбинського «дорогою ціною». як вони відображуються у назві повісті? окрім соціальних проблем, м. коцюбинський у своїй повісті звертається до проблем філософських: чи є свобода потребою людини? якою ціною вона може дістанатися? як оцінює свободу людина? як зберегти свою душу в антигуманному світі? на всі ці питання намагається дати відповідь автор. назва твору зумовлена не тільки сюжетом твору, а й його проблематикою: свобода людини – настільки важлива потреба людського духу, що її варто здобувати навіть такою дорогою ціною, як власне життя. чи вважаєте ви цей твір і досі актуальним? обгрунтуйте свою думку.
часопростір – одна з важливих складових літературного твору. це не тільки зображення тих чи інших подій і їх розташування у часі, але набагато більше. час у літературному творі об’єднує і власне хронологічний перебіг подій, і ретроспекції у минуле чи майбутнє, і час символічний, як: образи ночі, дня, світанку – часто вони несуть певне символічне навантаження. так само і простір поєднує простір реальний і простір символічний, простір уяви персонажів тощо.
1. назвіть усіх героїв повісті, розподіливши на головних і другорядних. поясніть, як ви робите такий розподіл.
2. де відбуваються події повісті?
3. перекажіть близько до тексту реальний та фантастичний епізоди твору.
4. який предмет відіграв чарівну роль у творі?
5. поміркуйте, чому вадим своїми витівками дратував русальоньку?
6. як сашко ставився до софійки? чому?
7. поясніть, у чому полягало прокляття роду кулаківських.
8. кого можна вважати однодумцями софійки, а кого - ні?
9. як ви гадаєте, чи схожі герої повісті на реальних школярів, з якими ви щодня зустрічаєтесь?
10. у повісті є група героїв, що уособлюють зло, а є герої, що уособлюють добро. хто з них перемагає і чому?
11. чи закономірним, на вашу думку, є фінал повісті?
Объяснение:
Ще кілька років тому я сказав би: добре, що я не знаю війни… На жаль, тепер і мешканці моєї країни знають, що таке війна. Більшість українців не бачили її на власні очі, але добре знають, що вона десь близько причаїлася на рідній землі.
Раніше, зі сторінок старих книжок, війна видавалася мені чимось фантастичним. У голові моїй існувала лише давно минула Велика Вітчизняна, вона ж Друга світова війна, а вона була ж так далеко! Начебто це страшна, але героїчна вистава. Я знав, що навіть зараз у світі точиться багато малих війн, але вони видавалися мені ще подальшими від реального життя. Десь там в Африці..
Звичайно, я знав і тоді, що війна – це явище погане, просто препогане навіть. «Це коли за інтереси інших гинуть зовсім невинні люди» - писав про неї Вінстон Черчіль, один з переможців Другої світової. Але війна здавалася мені також дещо привабливою. На війні ж можна перемогти ворога, когось врятувати та стати героєм! А це романтика…
Тепер я досить вже почув від людей, побачив в Інтернеті та з екранів телевізора, щоб стверджувати – людська війна просто є потворним явищем. А героїчні вчинки та виховання сили духу на війні – це просто необхідність, щоб вижити у сурових воєнних умовах. Я тепер так вважаю. Та не один я серед моїх товаришів!
Я бажаю людям, щоб вони всі вміли домовлятися одне з одним без воєн. Щоб не одна дитина в світі не промовляла б цими віршами Ліни Костенко:
«Мій перший вірш написаний в окопі…
На тій сипкій від вибухів стіні,
Коли згубило сонце в гороскопі
Моє дитинство, вбите на війні»…